Raja Tutankhamun Ternyata Cacat Dan Berjalan Memakai Tongkat

Raja Tutankhamun Ternyata Cacat Dan Berjalan Memakai Tongkat

Loading...
    Penemuan yang mengejutkan didedahkan oleh sebuah pasukan yang dipimpin oleh Dr, ahli barang antik Mesir Zahi Hawass. Mereka mengenalpasti mumia dari kedua-dua orang tuanya dan kedua datuk-neneknya dengan mempelajari sampel DNA lebih dari dua tahun.

    Ada kecurigaan kuat bahawa dia dibunuh kerana dia mempunyai lubang di bahagian belakang kepala. Tapi sekarang ini dipercayai kerana proses mumifikasi dan saintis berfikir penyelidikan baru menunjukkan dia mati dari komplikasi patah kaki diperburukkan oleh malaria.


Para Ilmuwan untuk pertama kalinya dengan bantuan DNA mampu mengenalpasti tengkorak ini Sebagai ayah Raja Tut Akhenaten (Atas) dan ibu (Bawah) Dan Mereka juga kakak-Adik.

Raja Tut (digambarkan di bawah) milik Dinasti ke-18 raja-raja Mesir selama tempoh Kerajaan Baru. Silsilah yang rumit seperti ada cukup besar dalam perkahwinan antara-keluarganya.

Para Firaun percaya Bahawa mereka adalah keturunan dari para dewa dan inses dipandang boleh diterima sebagai Sehingga dapat Mempertahankan garis keturunan suci. King Tut lahir c.1341 SM. Ayahnya adalah Akhenaten, pertama dikenali sebagai Amenhotep. Ibu Tutankhamun telah kukuh sebagai Mummy KV35YL, adik dari Akhenaten.

Tut ibu tiri adalah Nefertiti, isteri kepala Akhenaten. Dalam c.1348 SM lahir Ankhesenamun Akhenaten dan Nerfertiti, membuatnya Tut setengah-adik. Pada usia sepuluh Tut menikahinya. Ia meninggal pada usia 19. Ia meninggal pada usia 19.

King Tut telah menarik perhatian dunia sejak makam kunonya ditemui oleh Dr arkeologi Inggeris Howard Carter di Lembah Para Raja pada 1922. Harta di makamnya termasuk topeng emas bertatahkan lapis lazuli dan semi batu mulia. Desas-desus tentang kutukan muncul selepas dermawan Dr Carter Lord Carnarvon meninggal mendadak beberapa bulan selepas makam dibuka. King Tut dikenali sebagai kanak-kanak yang 'sesat' firaun Akhenaten, yang berusaha mereformasi Mesir selama pemerintahannya. Tapi identiti ibunya telah terbungkus dalam misteri - sampai sekarang.


King Tut Ratu Tiye nenek, ibu dari Firaun Akhenaten. di belakangnya kepalanya yang dipercayai telah dibuat dari rambutnya sendiri. Itu tidak hancur kerana proses mumifikasi dan keadaan kering.

                                         Dua wajah raja Tutankhamun ketika masih kecil.

    Namun, pada tahun 2005 Dr Hawass mengumumkan pasukannya tidak Menemukan Pukulan di belakang kepala, dan lubang itu dari proses mumifikasi. King Tut digantikan oleh imam tinggi Ay selama empat tahun yang juga menikahi janda Ankhesenpamon. Ay diikuti oleh Horemheb pemimpin tentera yang berkuasa selama 26 tahun sehingga ia menyerahkan kuasa untuk Ramses, pengasas dinasti ke-19. Para penyelidik meneliti 16 mumia dari Lembah Para Raja. Mereka mendedahkan bahawa di balik kemegahan emas di mana mereka hidup, bangsawan Mesir kuno adalah sebagai terdedah sebagai petani yang terendah terhadap penyakit.Tiga lain selain mumia Tut semula menunjukkan jangkitan malaria dan incest perkahwinan hanya memburukkan penyakit mereka.

     Namun, analisis keluarga Raja Tut spekulasi dibantah keluarganya menderita kelainan langka yang memberikan sifat feminin dan cacat tulang, termasuk Marfan syndrome, kelainan jaringan ikat yang boleh menyebabkan kaki panjang. Teori muncul dari gaya artistik dan patung-patung dari tempoh, yang menunjukkan kerajaan lelaki dengan payudara menonjol, memanjang kepala dan pinggul melebar.

      "Ini tidak mungkin bahawa baik Akhenaten Tutankhamun atau benar-benar dipaparkan secara signifikan fizikal aneh atau feminin," kata pasukan. Salah satu yang paling mengesankan yang kelihatan mumia yang dipelajari adalah Raja Tut nenek, Ratu Tiye. Dia adalah isteri kepala Amenhotep III dan ibu dari ayah King Tut Akhenaten. Dia adalah ratu pertama yang begitu menonjol di samping suaminya di patung dan relief candi.

Setelah 3.000 tahun dan analisis DNA, para saintis telah membuktikan bahawa, dari latar depan ke belakang, ini adalah mumia Raja Tut ibu, nenek, dan ayahnya, Akkenaten.

Antiquities ahli Dr Zahi Hawass (kanan) hari ini mengumumkan di Muzium Mesir Kaherah Bahawa mumia itu di depannya telah dikenalpasti Tutankhamun Sebagai ayah, ibu dan nenek DENGAN MENGGUNAKAN DNA.

sampel DNA dari mumia Firaun Tutankhamun di Lembah Para Raja. Ujian mendedahkan orang tuanya saudara kandung.


    Ratu Tiye memegang banyak pengaruh politik di istana dan BERTINDAK Sebagai Penasihat anaknya setelah kematian suaminya. Ada spekulasi bahawa anak sulungnya Putera Tuthmose sebenarnya Musa yang memimpin Bani Israel ke Tanah yang Dijanjikan. rambut ditemui di sebuah miniatur peti mati di makam Raja Tut. makam dikenalpasti berpadanan dengan rambut berlabel makam Tut dengan rambut terawat baik di mumia.

     Mesir kuno sangat prihatin dengan rambut Mempertahankan mereka untuk Meningkatkan status sosial mereka. Mereka merancang ubat untuk kebotakan dan greying dan secara rutin dicuci dan wangi rambut mereka. Orang Dewasa kadang-kadang memakai Hairpieces, dan mempunyai gaya yang rumit.

Zahi Hawass dr Raja Tut dikeluarkan dari peti batu pada tahun 2007 untuk Mempelajari DNA. Ujian mendedahkan raja muda yang sakit-sakitan semasa dewasa.

p/s hari ni belajar sejarah...

Catat Ulasan

0 Ulasan