Sebuah Lukisan Penuh Misteri(Bukan Monalisa!)

Sebuah Lukisan Penuh Misteri(Bukan Monalisa!)

Loading...
                                                         Lukisan Penuh Misteri -

Semua orang sudah tahu dengan lukisan Leonardo Da Vinci yang terkenal dengan lukisan Monalisa -nya yang mempunyai senyum misteri, tetapi tidak banyak orang yang tahu bahawa selain Da vinci, terdapat juga seorang pelukis kelahiran Jerman yang juga menghasilkan karya-karya yang syarat dengan mesej tersembunyi. Berbeza dengan Da vinci, pelukis ini selalu menyenaraikan permulaan namanya yang sangat khas hampir disetiap lukisannya. Ia hidup pada masa Renaissance di Eropah, dan gaya lukisannya pun tak jauh berbeza dengan para pelukis-pelukis terkenal lain pada masa itu. Namun, pelukis ini tidak begitu terkenal mungkin kerana tidak banyak orang yang mengerti tentang makna dari lukisannya. Apakah ada diantara Bro and Sist sekalian yang pernah mendengar nama pelukis yang berinisial "AD" ini?

Lantas apa yang membuat karya lukisannya begitu misteri? bahkan beberapa orang mengaku bahawa setiap melihat lukisan ini, muncul perasaan yang ganjil dalam hatinya. Konon, hanya kalangan-kalangan tertentu yang memahami dengan makna lukisan-lukisan AD ini. Bagi mereka yang yang berjaya memecahkan simbol-simbol dalam lukisan ini akan terkagum-kagum dengan maknanya. Salah satu lukisannya yang dianggap paling misteri adalah sebuah lukisan yang berjudul Melancholia i . Pernah dengar ?....


Dalam lukisan Melancholia i ini, AD melukis seorang malaikat dan seorang Cupid (malaikat kecil), dan seekor anjing dan kelawar yang membawa pita bertulis Melancholia i dengan latar belakang yang agak aneh ... sebuah bandar dan sebuah tembok .. Di lukisan ini juga terdapat beberapa benda lain yang maknanya masih menjadi perdebatan. Benda-benda tersebut adalah:

1. Sebuah Tangga
2. Jam Pasir
3. Loceng
4. Komet Helly
5. Batu
6. Palu dan paku yang berserakan di lantai
7. Bola
8. pelangi
9. Timbangan
10. Kotak Ajaib terdiri daripada 16 tempat dan nombor

Cubalah amati baik-baik lukisannya:


Salah satu hal yang membuat kagum orang-orang yang mengerti dengan makna lukisan ini adalah kegeniusan AD dalam mencipta kotak ajaib yang hampir tidak mungkin diciptakan, yang terdiri daripada 16 tempat yang disertai nombor tersebut. Sekilas memang tidak ada yang istimewa dari jadual ini, namun cuba perhatikan lagi dengan teliti.

Hebatnya lagi, AD juga dengan hati-hati dan dengan perhitungan yang sangat cermat boleh meletakkan nombor 15 dan 14 berdampingan, yang apabila digabungkan menjadi 1514, yang merupakan tahun dibuatnya lukisan ini. Tak percaya? lihat saja nombor pembuatan lukisan serta permulaan pelukis ini yang terletak di bawah Malaikat yang sedang duduk. Lantas, apa makna dari nombor 34 ini? para ahli belum dapat mencari rahsia tersebut.

Yang mereka ketahui hanyalah bahawa AD meletakkan angka 16 di bahagian pertama kerana angka 16 melambangkan kebangkitan manusia. Dalam hal simbologi, angka 8 merupakan suatu simbol kebinasaan kehidupan manusia, dan 8 +8 merupakan kebangkitan semula. Setelah terpecahkannya misteri Jadual Albert Duhrer ini (yang berinisial AD), para ahli meyakini bahawa terdapat mesej-mesej lain yang tersirat dalam setiap elemen pada lukisan tersebut yang menujukkan kejeniusan pelukis ini. Terutama dengan malaikat yang sedang menulis sebuah buku tersebut



Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini