Ibu Sembunyikan Mayat Anaknya Dalam longgokan Sampah di Rumahnya!

Ibu Sembunyikan Mayat Anaknya Dalam longgokan Sampah di Rumahnya!

Loading...

Seorang wanita di Inggeris membiarkan rumahnya dipenuhi sampah selama berbulan-bulan. Parahnya lagi, dia menyembunyikan mayat seorang kanak2, yang ternyata anaknya sendiri, di antara tumpukan sampah tersebut. Mengerikan!

Kimberly Hainey (37), nama wanita tersebut, didapati bersalah oleh mahkamah atas tuduhan pembunuhan terhadap puteranya sendiri, Declan, di rumah mereka di Paisley, Renfrewshire. Demikian seperti diberitakan oleh Daily Mail, Khamis (12/1/2012). Kimberly didapati bersalah kerana tidak melaporkan kematian anaknya kepada pihak Polis dan juga pihak berkuasa tempatan. Kimberly dengan sengaja menyembunyikan jasad buah hatinya di rumah tersebut, dengan berpura-pura bahawa anaknya masih hidup selama berbulan-bulan.

Kimberly selalu berdalih sang buah hati tengah diasuh oleh keluarganya yang lain. Dia juga kadang menyebut, anaknya sedang berada di penjagaan kanak-kanak. Orang-orang yang ada di sekitar Kimberly pun percaya saja dengan ucapannya ini. Dalam persidangan di Mahkamah Tinggi Glasgow, Kimberly didapati bersalah atas beberapa dakwaan, yakni dengan sengaja membuat anaknya sakit, mengabaikan dan meninggalkan anaknya yang masih bayi, serta memperlakukannya dengan tidak berperikemanusiaan sehingga sang balita menderita dan berakhir kematian.

Mahkamah menyebutkan, Kimberly meninggalkan Declan sendirian di rumah dalam waktu yang sangat lama, tanpa memberikan makanan dan minuman yang mencukupi. Dalam foto-foto yang dikeluarkan oleh pendakwa, kelihatan keadaan rumah Kimberly yang dipenuhi dengan lautan sampah. Hampir di setiap bilik, bermula dari ruang tamu, bilik tidur, hingga dapur, semuanya dipenuhi sampah. Salah satu gambar menunjukkan buaian bayi dan tempat mainan yang dipenuhi botol plastik dan sampah bungkus makanan. Terlihat juga jejeran botol susu berjamur di atas radiator pemanas bilik.

Penyebab pasti kematian Declan memang belum diketahui. Namun dari keterangan saksi , Declan kali terakhir dilihat saat dia berusia 15 bulan. Padahal jasad Declan ditemui di dalam buaian bayi pada 30 Mac 2010 lalu, di mana usianya menginjak 23 bulan. Para ahli menganggarkan Declan sudah tak bernyawa sejak 8 bulan sebelum jasadnya ditemui. Detektif dari Polis Strathclyde, Inspektor Maxine Martin, menyebut kes kematian balita ini sebagai kes yang tragis.

"Pembunuhan Declan Hainey ini sangat mengerikan, kes yang tragis," katanya. "Anda tidak boleh memahami bagaimana penderitaan Declan, tidak ada juga yang boleh memahami mengapa seorang ibu sanggup melakukan hal seperti ini terhadap buah hatinya sendiri, kanak-kanak yang tidak berdaya," tegasnya . Kimberly dijadualkan menghadapi sidang pembacaan vonis pada Khamis (12 / 1) waktu tempatan di Mahkamah Tinggi Glasgow. Peguam juga meminta agar dilakukan penyelidikan lebih lanjut, atau yang juga disebut Fatal Accident Inquiry (FAI), terhadap penyebab kematian balita tersebut.

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. menitis air mata membayangkn penderitaan si kecil itu...moga dirinya di tempatkn dikalangan org2 yg baik..amin..

    BalasPadam

jerit kat sini