Whisky Halal Beredar DiPasaran?

Whisky Halal Beredar DiPasaran?

Loading...
Whisky Halal Saat Ini Beredar di Scotland
Whiskey arkay (Gambar: foodbeast

EDINBURGH - Whisky atau minuman keras yang disuling biasanya mengandungi alkohol yang cukup tinggi dan dianggap haram. Tetapi sebuah syarikat di Scotland berjaya membuat whisky tanpa alkohol dan didakwa halal.

Arkay, adalah whisky yang diciptakan dengan cita rasa minuman whisky tetapi tidak mempunyai kandungan alkohol. Minuman ini dinilai sesuai bagi orang yang amat doyan minuman keras tetapi tidak mahu mabuk saat hendak memandu.

Whisky ini pun sudah dinyatakan sudah mempunyai sijil halal. Dengan pensijilan tersebut, tentunya arkay mempunyai peluang besar untuk dijual di negara-negara bermayoritas penduduk Muslim khususnya di Timur Tengah.

Tetapi jualan whisky jenis ini sepertinya tidak mempunyai sokongan dari Assosiasi Scotch Whisky Scotland.

"Tidak mungkin membuat whisky yang tidak alkohol.Perusahaan ini berusaha mengeksploitasi whisky dengan strategi pemasaran yang tidak bertanggung jawab," ungkap jurucakap assiasi itu seperti dikutip Daily Mail, Jumaat (4/11/2011).

Pengeluar arkay, yakni Scottish Spirits yang berpusat di Florida, Amerika Syarikat (AS) seperti menghasilkan minuman tersebut di Panama. Dianggarkan whisky ini akan dijual di seluruh dunia pada 1 Disember akan datang.

Menurut pihak arkay, rasa unik dari whisky non-alkohol ini menjadikannya sebagai minuman yang tepat diambil siang ataupun malam.

Catat Ulasan

0 Ulasan