Patung Hidup??...Erkk...Menakutkan!

Patung Hidup??...Erkk...Menakutkan!

Loading...
FOTO: "Patung Hidup" di Muzium Juming

Koleksi Taichi Juming Museum (juming.org.tw)

VIVAnews - Muzium seni yang tertelak di New Taipei ini menjadi salah satu andalan pelancongan Taiwan. Namanya, Museum Juming. Mengandungi karya patung dari pelbagai macam bahan: gangsa, batu, keramik, stainless steel, bahkan steorofoam.


Sebahagian besar koleksi berada di luar bilik. Termasuk yang bertemakan Taichi - yang pernah dipamerkan di beberapa bandar penting di seluruh dunia.


Ju Ming, sang seniman, juga membuat siri karya bertema "Living World" , menggambarkan kehidupan manusia di zaman moden. Berdasarkan pengamatannya selama berada di luar negara. Ia juga mencipta karya bertema tentera Republik China, atau dikenali dengan Taiwan.


Nama asli Ju Ming adalah Ju Chuan-tai, ia lahir di Mialoi, Tongsiao pada 1938, sebagai anak
kesebelas dari keluarga miskin. Seperti yang tertera dalam museum Ju Ming, pada usia ke-15, ia bergabung dalam proyek renovasil Kui Cihui. Ia berhenti dari pekerjaannya sebagai kasir dan menjadi murid seniman, Lee Chin-cuan, selama 3 tahun, empat bulan.

Pada 1961, ia menikahi gadis sekampung halaman. Sebuah patung berjudul “A Girl Playing with Sand” ia persembahkan sebagai tanda cintanya. Alhasil, itu menjadi salah satu karya terbaiknya -- yang membuatnya tenar.

Ketekunan dan karyanya yang unik dan berkarakter adalah salah satu faktor yang membuat nama Ju Ming mendunia.




Catat Ulasan

0 Ulasan