Ditemui, cacing dari neraka 1,3 km di bawah tanah

Ditemui, cacing dari neraka 1,3 km di bawah tanah

Loading...
Seberapa dalam binatang boleh hidup di kedalaman tanah? Ahli biologi Princeton University mencari cacing jenis baru yang hidup di kedalaman 1,3 kilometer di bawah permukaan tanah yang amat panas.

"Kami menyebutnya sebagai 'Cacing dari Neraka'," ujar salah seorang penyelidik biologi Princeton University, tullis Onstott.

Onstott bersama rakannya menamakan spesies cacing tersebut dari Halicephalobus mephisto, nama dicatut dari iblis Mephistopheles dalam cerita karangan Faust. Cacing tersebut ditemui di perlombongan emas ultra-dalam Beatrix, Afrika Selatan, yang tembus hingga kedalaman 3 kilometer.

Pada perlombongan yang sama, saintis pernah mencari organisma sel tunggal di kedalaman 1.6 kilometer. Pada kedalaman ini suhu tanah amat panas, mencapai 60-110 darjah celcius. Namun, baru kali ini binatang bersel majmuk ditemui di kedalaman ekstrem.

Untuk mencari cacing neraka ini, Onstott bersama pasukan mengambil sampel air menggunakan mata bor hingga kedalaman 3,6 kilometer. Mereka juga mengambil sampel tanah dari sekeliling mata bor dan menapis 40.000 galon air di permukaan untuk memastikan cacing bukan berasal dari atas tanah.

Beberapa ciri-ciri Halicephalobus mephisto yang telah diketahui adalah cacing ini boleh membiak secara aseksual. Selain itu, binatang ini dianggarkan telah hidup di sela patahan bebatuan dalam sejak 2.900 tahun lalu. Guna memenuhi keperluan nutrisi, cacing ini memakan bakteria yang hidup di celah-celah batuan.

Kajian Onstott sendiri tidak dilakukan dalam masa yang singkat. Diperlukan penelitian selama 15 tahun hingga organisma ekstrem ini ditemui. Penemuan Onstott diterbitkan dalam jurnal saintifik "Nature".



http://www.klikunic.com/

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. nmpk sgt byk lg bnda kte tak tau ttg dunia ciptaan ALLAH ni.terlalu sket ilmu yg ade kan.cacing dh rpe ulat gonggok je tu.tp pink la

    BalasPadam
  2. adui... ni cacing paya la... xpayah korek 1km pun dah jumpa... aku slalu buat umpan pancing udang... haih...

    BalasPadam

jerit kat sini