Obes kasut?Isteri Bekas Presiden Tunisia Miliki 1,000 Kasut

Obes kasut?Isteri Bekas Presiden Tunisia Miliki 1,000 Kasut

Loading...
Leila Trablesi (Gambar: Guardian)

TUNIS - Kerajaan baru Tunisia terus mengesan kes rasuah yang dilakukan oleh bekas Presiden Zine Al Abidine Ben Ali dan Isterinya Leila Trabelsi. Penemuan terbaru menyebutkan, sekira 1.000 kasut milik Trabelsi ditemui di rumahnya.

Pihak penyiasat mencari 1.000 pasang kasut buatan para pereka ternama dunia saat menggeledah harta benda milik bekas penguasa Tunisia Ben Ali. Selain itu, mereka juga mencari sekira 1.500 perhiasan dan tumpukan produk kecantikan.

"Ini benar-benar memalukan. Seluruh rakyat pantas malu dengan apa yang dilakukan mereka (Ben Ali dan isterinya)," ujar penyelidik kerajaan Neji Baccouche seperti dikutip AFP , Sabtu (12/11/2011).

Baccouche pun langsung menyerahkan laporan hasil penemuannya tersebut kepada Suruhanjaya Penyelidikan Korupsi Tunisia. Suruhanjaya ini memang sengaja ditubuhkan untuk menyiasat kes rasuah Ben Ali.

Selepas penemuan itu, Baccouche menyarankan agar bekas Istana Presiden di Sid Bou Said diubah menjadi muzium. Hal ini dilakukan agar semua orang tetap ingat tindakan rasuah yang dilakukan oleh Ben Ali selama dia berkuasa, gaya hidup mewah dari Leila Trabelsi, Isteri Ben Ali.

Laporan setebal 345 halaman yang disusun oleh Baccouche memperlihatkan rasuah yang tidak hanya ternyata ditataran pegawai tinggi negara.

Laporan itu juga menguak aksi korupsi di syarikat milik negara, kementerian, bank, pejabat cukai, media serta peguam-peguam yang menjadi kroni Ben Ali.

p/s pperrrgghh..akak cuma ada 2,3 pasang kasut je..tu pun dah kira banyak...lalalala

Catat Ulasan

0 Ulasan