Kisah Hantu di 10 Buah Universiti Terkemuka

Kisah Hantu di 10 Buah Universiti Terkemuka

Loading...
The Wardlaw Wing of University Hall

Di United Kingdom, ada juga fenomena mistik. Diyakini, penampakan ini kelihatan di beberapa kampus di United Kingdom. Ini adalah 10 kampus di United Kingdom yang dikenali angker seperti dikutip dari Telegraph, Selasa (1/11/2011).

1. University of Andrews. Pada abad pertengahan, University of St Andrews merupakan pusat agama di Scotland dan dipercayai menjadi salah satu lokasi yang paling angker di negara tersebut. Hantu yang paling sering dilihat adalah White Lady, yang paling sering muncul di ruang dasar gereja. Penampakan ini kelihatan mengenakan gaun putih panjang dengan rambut hingga pinggang.
Pada 1868, dua tukang batu mencari sejumlah peti mati saat memperbaiki sebuah menara. Salah satu peti terbuka dan mengandungi jenazah wanita muda dalam gaun putih dan sarung tangan kulit putih, yang diawetkan.

2. Durham University.

Tidak perlu masa yang lama untuk membuat bulu roma meremang ketika menetap di istana Durham University yang berusia 800 tahun. Legenda mengatakan bahawa pada abad ke-19, isteri Uskup Van Mildert, Grey Lady mengapung naik-turun di Black Staircase di istana tersebut, sejak menemui ajal. Sebelum dimiliki universiti, istana ini adalah dimiliki oleh paderi tersebut. Di masa lampau, salah satu mahasiswa Durham, Frederick Copeman juga dipercayai menjadi hantu di istana tersebut. Disebutkan bahawa Copeman membaling dirinya dari menara gereja setelah gagal saat ujian.

3. Southampton University.
Front of the Hartley Library, constructed in the 1930s after the move to Highfield Campus, with the support of private donors.

Dibina di atas tanah perkuburan kuno suku Indian, bahagian kampus bernama Avenue Campus di Southampton University ada hantu perempuan. Seorang kakitangan kampus melaporkan pernah melihat sepasang tangan tanpa tubuh mencuat keluar dari bahagian bawah bilik tandas. Sementara kakitangan keselamatan yang mendapat shift malam, mendengar langkah kaki dan perabot berpindah di ruang kelas yang kosong.

4. Cambridge University.
Trinity Lane in the snow, with King's College Chapel (centre) and Clare College Chapel (right).

Peterhouse, college tertua di Cambridge University merupakan tempat dari aktiviti mistik. Pada akhir 90-an, hantu dari pengurus pada abad ke-18 yang gantung diri, terlihat di berbagai kesempatan. Hal ini mengakibatkan beberapa kakitangan universiti menolak untuk memasuki bilik dengan kayu ek dari abad ke-13. Kabar beredar, hantu tersebut lahir kelihatan di ruangan ini.

5. Oxford University.

Beberapa mahasiswa yang sedang belajar kumpulan pada malam hari di perpustakaan St John 's College mengaku melihat hantu lelaki tanpa kepala yang memegang lilin sambil menendang kepalanya di lantai. St John 's College merupakan salah satu kampus yang ada di Oxford. Penampakan ini diyakini sebagai hantu Uskup Agung William Laud. Dia merupakan bekas rektor Oxford, yang dipenggal kepalanya kerana pengkhianatan pada 1645.

6. Exeter University.

Hantu yang ada di Exeter University dikhabarkan mengenakan seragam tukang cat berupa overall, dengan kuas di satu tangan dan tin cat di tangan yang lain. Dia menjelajah koridor bangunan kampus utama setelah tewas semasa bekerja. Beberapa meyakini dia meninggal kerana dibunuh pembunuh bayaran sementara yang lain meyakini dia pembunuh bayaran. Apapun pendapat yang keluar, diyakini bahawa sang hantu ingin berada di tempat tersebut untuk menyelesaikan pekerjaannya.

7. University of York
The Yorkshire Philosophical society

Sebuah kajian terbaru dari paranormal di York melaporkan sebanyak 500 hantu menghantui bandar bertembok. Sementara pada 2002, Lembaga Penyelidik Hantu Antarabangsa (IGRF) menyatakan bahawa York merupakan bandar di Eropah yang paling berhantu. Hantu yang kelihatan termasuk pasukan legiuner Rom yang berbaris melalui bilik bawah tanah. Selain itu, terdengar tangisan kanak-kanak yang dibunuh dan dikubur di terkubur di bawah tanah sebuah sekolah pada zaman Victoria.

8. Brunel University
Entrance to Brunel University

Sebahagian Brunel University merupakan bekas bangunan rumah sakit isolasi untuk penyakit berjangkit. Kampus ini mempunyai sejarah mengenai fenomena yang tidak dapat dijelaskan, terutama di kampus St. John 's. Seorang setiausaha yang mempunyai kemampuan seperti paranormal melaporkan kepada media kampus telah melihat "seorang gadis muda mengenakan baju rumah sakit berjalan menyusuri koridor"

9. Royal Holloway, University of London.
The Main Gate.

Rumor mengatakan bahawa pengasas University of Surrey, Thomas Holloway menghantui alun-alun Royal Holloway sebagai kucing hitam. Cerita dari mulut ke mulut menyebut bahawa sebuah lukisan terkutuk di galeri foto universiti. Galeri ini merupakan tempat ujian. Saat waktu pelaksanaan ujian, lukisan ini biasanya dilitupi bendera Inggeris, Union Jack.

Rumor menyebutkan bahawa saat ujian, seorang pelajar pernah sangat terganggu dengan apa yang dia lihat di lukisan itu dan kemudian bunuh diri di mejanya. Lukisan bertajuk 'Man Proposes, God disposes', dilukis oleh Sir Edwin Lanseer pada 1864. Lukisan ini menggambarkan dua beruang menganiaya Franklin, yang tewas ketika melakukan ekspedisi menjelajah Kutub Utara.

10. University of Welsh,Newport
Universities in Wales,

Hantu yang paling sering kelihatan adalah seorang wanita tambun mengenakan overall berwarna coklat dengan rambut disanggul. Penampakan ini pemandangan akrab bagi mereka yang tinggal dan bekerja di University of Welsh, Newport. dikenali sebagai Big Bertha, wanita ini disebut sebagai Bertha Ramsey, seorang sipir yang ditemui mati di bawah tangga selepas jatuh dari tingkat kedua selama bercuti Krismas pada 1962. Bahkan sebelum hantu ini membuat penampilan pertamanya, rektor berkeras melihat saudara kembar Bertha, ada di perkuburan. Sebelumnya diketahui, Bertha tidak mempunyai saudara kembar.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. wah..best!
    dh baca time tengah malam kan hehe
    tpi kalau ade
    yang citer hantu versi universiti kat malaysia
    mesti lagi awesome kan :P

    BalasPadam
  2. kat M"sia pun banyak gak citer seram2 ni...

    BalasPadam

jerit kat sini