Bila Bertembung Dengan Mayat Yang Dikafankan

Bila Bertembung Dengan Mayat Yang Dikafankan

Loading...

Kerjaku sebagai pemandu ambulan di sebuah hospital kerajaan menjadikan aku sudah biasa menyaksikan pelbagai kes pesakit yang dihantar ke hospital.
Pelbagai keadaan aku lihat; ada kes kemalangan, kes sakit jantung dan macam-macam sehingga kadangkala menyentuh hatiku. Sudah hampir 20 tahun aku bergelumbang dengan orang sakit.
Pernah juga aku terfikir bila aku sakit nanti macam inilah jugak keadaannya. Biasanya aku akan bekerja sehingga larut malam kerana kerjaku tidak menentu masa. Jarak rumahku dengan hospital ialah lebih kurang 5 kilometer. Aku berulang alik ke tempat kerja menaiki motorsikal.
Pada hari itu, seperti biasa setelah selesai bekerja aku pun pulang. Namun hari itu aku terasa seram sikit kerana malam itu aku baru sahaja membawa seorang pesakit yang diserang sejenis penyakit misteri yang doktor sendiri tidak pasti penyakit apa. Dia meninggal dalam perjalanan ke hospital.
Biasanya aku tidaklah sampai terbawa-bawa hingga waktu nak pulang tetapi hari itu, tiba-tiba peristiwa tersebut melekat di fikiranku. Teringat aku, badan pesakit itu berbau busuk sekali. Tumbuh kudis-kudis di seluruh badan dan berulat. Semasa dalam ambulan, pesakit itu sedang nazak dan belum sempat sampai hospital dia sudah meninggal.
Man! Luruh jantungku mendengar Azam melaung namaku. “Kau ni betul-betul mengejutkan aku la. Bagilah salam ini tak main sergah jer. Nasib baik aku tak mati sakit jantung,” marahku pada Azam. Azam cuma tersengih mendengar bebelanku pada dia. Tanpa mempedulikannya aku meneruskan langkah menuju ke motorsikal.

Tiba-tiba bulu romaku meremang dan aku terasa seperti ada yang mengekoriku dari belakang. Namun aku hanya mendiamkan diri dan berlagak seperti tidak ada apa-apa berlaku. Aku terus mengambil motorku dan memecut keluar dari kawasan hospital tersebut.
Saat itu, aku terasa motor aku berasa agak berlainan sedikit dari biasa. Sudah puas aku menekan minyak tetapi, motosikal dirasa bergerak amat perlahan sekali. Hatiku terdetik “kenapa pulak dengan motor ni, janganlah buat hal tengah-tengah malam ni.” Aku toleh kiri dan kanan. Tiada orang di sekeliling. Sekiranya terjadi apa-apa pada motorku ini siapalah yang boleh aku harap membantu. Namun biarpun perlahan aku tetap meneruskan dengan harapan ia hanya perasaan aku sahaja.

Sampai sahaja di selekoh ke lorong rumahku, dari jauh aku terlihat satu lembaga putih datang bergolek dari semak berhampiran. Wajahnya tidak nampak begitu jelas. Apabila lembaga itu makin hampir barulah aku dapat melihat dengan jelas lembaga itu merupakan mayat yang telah siap dikafankan. Bau yang dikeluarkan busuk sangat sehingga loya tekakku.
Aku cuba memecut untuk pergi dari tempat itu tetapi aku terasa seperti lembaga putih itu mengekori belakangku. Mahu berhenti bererti aku mencari nahas. Mahu diteruskan rasa kaku kakiku menekan minyak. Hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan aku ketika itu. Terkumat kamit mulutku membaca doa mudah-mudahan hilanglah lembaga itu dari penglihatanku. Lagi satu kilometer sampai ke rumahku lembaga itu hilang dan aku sendiri tidak pasti ke mana arah
perginya lembaga itu.
Aku mula memecut selaju yang mungkin tanpa memikir apa-apa lagi. Apa yang aku tahu, aku mahu lari dari tempat itu secepat mungkin. Tanpa menoleh ke belakang lagi aku masuk ke perkarangan rumahku. Apabila tiba di rumah badanku berpeluh-peluh dan lidahku kelu tak terkata. Isteriku pelik melihat keadaanku ketika itu. Bertubi-tubi soalan yang diajukan padaku tetapi aku tidak mampu untuk menceritakannya. Badanku lemah seperti tidak bermaya dan akhirnya aku rebah di kerusi sofa rumahku.


Dua hari aku tidak sedarkan diri, apabila aku sedar aku lihat isteriku berada di sebelahku dan aku berada di katil hospital tempat aku bekerja. Melihat aku seperti terpinga-pinga, isteriku menjelaskan apa yang berlaku. Pada malam itu aku pulang dengan wajah yang pucat lesu dan apabila ditanya aku hanya membatukan diri sehinggalah aku pengsan di sofa.
Pada waktu itulah, isteriku meminta bantuan jiran menelefon ambulan membawaku ke hospital. Akhirnya dapat juga aku menaiki ambulan yang selalu kubawa. Setelah keluar dari hospital barulah aku dapat menceritakan kejadian yang berlaku pada isteri dan kawan-kawanku. Ada yang seperti tidak percaya mendengar ceritaku itu namun itulah yang aku alami. Hanya orang mengalaminya sahaja yang tahu bagaimana rasanya. Aku dahulu juga tidak mempercayai tentang mahkluk halus tetapi bila aku sendiri alami, peristiwa itu menjadi peristiwa yang tidak mungkin dapat aku lupakan sampai bila-bila.

P/s aku diatas tiada kene mengena dgn yang hidup ataupun yang mati

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. haha..naik motor tapi tekan minyak kt kaki pulak..hahaha

    pulas minyak kt tangan laa klau naik mtor...hehehe

    anyway..crita bleh buat org seram... ^_^

    BalasPadam
  2. haha..nampak sangat citer rekaan..kan3?

    BalasPadam

jerit kat sini