Ingin Menyentuh Langit? Cuba Jalan di Tebing Ini

Ingin Menyentuh Langit? Cuba Jalan di Tebing Ini

Loading...
Seorang pelancong berjalan di jalan kaca Gunung Tianmen (Gambar: Daily Mail)
BEIJING - Bagi sesiapa yang ingin menguji nyali berjalan di ketinggian sekira 1.432 meter di atas paras laut, boleh mencubanya di China. Sebuah jalan setapak yang dibuat di sisi Gunung Tianmen, dijamin mampu mencetuskan adrenalin.

Pada sisi tebing Gunung ini dibuat laluan jalan kaki diperbuat dari kaca. Apabila seseorang berjalan di laluan ini, rasanya seperti tengah berjalan di langit. Demikian diberitakan Daily Mail, Jumaat (11/11/2011).

Para pelancong yang hendak melalui laluan ini diharuskan menggunakan penutup kasut. Hal tersebut memang sudah menjadi kewajipan agar kaca yang dilalui tetap terjaga kebersihannya.

Beberapa pelancong yang cuba melalui laluan ini tampak gugup, kerana mereka berjalan dengan melihat terus ke bawah jurang. Sementara pemandangan yang meliputi sekitar laluan tersebut, tentunya kelihatan amat menakjubkan.

Jalur pejalan kaki ini dibuat sepanjang 60,9 meter dan menyambung tebing sebelah barat dari puncak Gunung Yunmeng dan puncak Gunung Tianmen dan Zhang Jiajie.

Kerajaan China membina laluan ini, mengikut jambatan yang dibuat di Grand Canyon di Amerika Syarikat (AS). Jambatan di taman negara AS itu dibina pada ketinggian 1.219 meter dan dengan panjang sekira 21,3 meter. Jambatan itu juga dibuat dari kaca dan mempunyai ketebalan sehingga 63,5 centimeter.

Sementara Gunung Tianmen di China dikenali dengan banyaknya gua alam dan memiliki kekayaan tumbuhan yang jarang. Kereta gantung juga digantung juga dibina di taman negara tersebut dengan panjang 4 batu, yang dikatakan sebagai yang terpanjang di dunia.

Jalur serupa juga sedang dibina di Gunung Shifou. Apabila anda menyambung, laluan ini akan menjulur hingga sepanjang 2,8 kilometer.

Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini