Universiti Untuk Kaum Gay/Lesbian?...Sah...Dunia Mula Menuju Akhir Zaman

Universiti Untuk Kaum Gay/Lesbian?...Sah...Dunia Mula Menuju Akhir Zaman

Loading...
Gambar: Yale University / Ist.


CONNECTICUT - Untuk pertama kalinya, Yale School of Medicine Universiti menyasarkan kaum lesbian, gay, biseksual, dan transgender sebagai mahasiswanya. Untuk membuktikan keseriusannya, kampus program pascsarjana ini membuat brosur khusus untuk kaum yang biasa disebut LGBT tersebut.

Menurut Yale Daily News , Minggu (30/10/2011), Yale menyasarkan kaum LGBT pada tahun ajaran 2012. "Ini merupakan langkah besar bagi kampus kami. Meski mudah, ini akan meletakkan Yale sebagai pemimpin dalam kesihatan LGBT," kata Ketua Perikatan golongan Perubatan Gay di Yale, Jorge Ramallo. Ramallo mengatakan, kaum LGBT kerap tidak diwakili dalam hal tenaga kesihatan. Hal ini sangat berbeza jika dibandingkan dengan kaum bangsa dan etnik minoriti. Dia berharap jurang ini dapat diatasi.

Pembuat reka bentuk risalah, Joseph Rojas mengaku, hal ini merupakan cara baru untuk tackle calon mahasiswa LGBT. Pasalnya, calon mahasiswa LGBT lebih tertarik untuk kuliah di daerah metropolitan berbanding kampus elite seperti Yale. Risalah ini merangkumi salam dari Dekan Kemahasiswaan Yale Shool of Medicine, Nancy R. Angoff. Ada juga jemputan untuk pelajar LGBT mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti di kampus.

Sementara itu, Pengarah Pusat Kesihatan dan Keadilan University of California, Shane Snowdon menyambut baik hal ini. Dia menekankan perlunya doktor LGBT kerana banyak pesakit LGBT yang takut dirawat atau dihakimi. Ramallo juga akan mencadangkan, adanya aplikasi khusus untuk calon mahasiswa agar dapat mengenalpasti diri sebagai ahli LGBT. Pertemuan untuk membincangkan hal ini dijadualkan berlangsung pada Disember akan datang. ( rhs)

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. tak patut punya universiti !!!
    hampeh !! dunia dah akhir zaman ~

    BalasPadam
  2. macam-macam manusia ada...tak takut ngan azab Allah gamaknya

    BalasPadam

jerit kat sini