Menyinggung, Iklan Malaikat Jatuh Dilarang

Menyinggung, Iklan Malaikat Jatuh Dilarang

Loading...

Sebahagian dari sebuah iklan Axe yang memperlihatkan para malaikat jatuh dari syurga kerana tertarik pada seorang lelaki yang pakai Axe. Iklan itu telah dilarang di Afrika Selatan kerana undian menghina penganut Kristian.

JOHANNESBURG, KOMPAS.com - Sebuah iklan yang memperlihatkan para malaikat jatuh dari syurga kerana tertarik pada deodoran seorang lelaki dilarang di Afrika Selatan. Para pembuat polisi di sana memutuskan, iklan itu boleh menyinggung orang Kristian.

Iklan komersil berdurasi 60 saat itu menggambarkan sekumpulan malaikat perempuan muda yang berpakaian provokatif turun ke bumi, nampaknya di sebuah bandar di Itali. Warga tempatan yang terkejut kemudian menonton dengan takjub apabila para perempuan yang punya halo (bulatan cahaya) di atas kepalanya itu berjalan menuju ke seorang pemuda yang sedang mempersiapkan diri untuk naik vespanya.

Pada bahagian akhir ada adegan yang menunjukkan para malaikat perempuan itu menghancurkan halo mereka ke tingkat saat mereka mendekati lelaki itu, yang dikatakan telah memakai deodoran Axe. Tulisan di akhir iklan itu terbaca, "Bahkan para malaikat pun akan jatuh."

Iklan tersebut ditayangkan tahun ini di rangkaian televisyen Afrika Selatan untuk mempromosikan deodoran itu, yang di Inggeris dijual dengan nama Lynx. Namun iklan tersebut, lapora Daily mail , Khamis (27/10/2011), telah menjadi sebuah subjek penyelidikan Pihak Berkuasa Standard Pengiklanan (ASA) Afrika Selatan menyusul aduan dari seorang penganut Kristian. Si pengadu, seorang laki-laki, mengatakan kepada ASA, ia marah oleh saranan bahawa utusan Tuhan secara harfiah boleh jatuh demi seorang lelaki, hanya kerana aroma deodoran lelaki itu.

ASA lalu melarang iklan itu awal bulan ini setelah memutuskan bahawa iklan tersebut juga kemungkinan akan membuat tersinggung orang lain. Dalam keputusannya, ASA berkata, penggambaran tentang malaikat yang kehilangan kesalehannya boleh membuat marah orang-orang Kristian.

Keputusan tersebut, yang dilaporkan laman News24 Afrika Selatan, menyatakan, "Dengan demikian, masalahnya tidak semata bahawa malaikat telah digunakan dalam (iklan) komersial, tetapi bahawa para malaikat yang kelihatan kehilangan, atau mungkin mengorbankan status surgawi mereka demi keinginan fana. Ini merupakan sesuatu yang mungkin akan menyinggung orang Kristian dengan cara yang sama seperti yang telah membuat tersinggung si pelapor. "

Meki begitu, ASA memberikan catatan bahawa iklan tersebut hanya berdasarkan hiperbola, yang bererti itu tidak bertujuan untuk ditafsirkan secara harfiah.

saksikan iklannya;







Catat Ulasan

2 Ulasan

jerit kat sini