Isu Gaji Yang Tak Pernah Selesai

Isu Gaji Yang Tak Pernah Selesai

Loading...
Entah dimana letaknya pikiran org2 yg punya kuasa dlm soal ini membela nasib rakyat yg bekerja tetapi gaji yg diterima sungguh tidak setimpal dgn arus perubahan taraf hidup masakini.Dari tahun ketahun masih dlm kajian..dlm kajian..dlm kajian...

Yg bekerja dijabatan kerajaan kebanyakkan nya org melayu sendiri..yang bekerja didlm sektor swasta..pun melayu juga yg ramainya.Tuan2 punya kilang,syarikat2 swasta yg lain dipunyai oleh org bukan Melayu..kebanyakkan-nya.

Pihak kementerian ditakut-takutkan oleh tuan2 punya ini kah sehingga isu gaji minima ini terus berlanjutan dlm kajian..

Kadang-kadang kita selalu memperbandingkan harga-harga barangan di negara-negara luar contohnya di Eropah yang jauh lebih tinggi, tetapi kita lupa mereka memperolehi pendapatan yang tinggi walaupun hanya sebagai operator kilang ataupun sebagai buruh biasa. Tetapi ada sesetengah mereka tidak dapat menampung kos sara hidup yang terlalu tinggi di sana, dan kita juga perlu ingat bahawa negara kita menuju ke arah itu.

Kos naik,barang naik,gaji tak pernah naik.Boleh dikatakan kebanyakan tauke tak rugi..kos selalunya ditanggung oleh pengguna @pekerja..conotoh gula 1 kg naik RM
.20 sen.Semua makanan minimuman naik 20sen..ini kata untung atau rugi..fikrlah sendiri..tak logik kos hidup naik gaji tak naik...kaya jadi lebih kaya miskin jadi lebih miskin..dulu selepas spm saya cuba cari kerja kedai -kedai cuba minta kerja turun naik kedai 3 tingkat di kl baris ke baris ,kilang mengharapkan kerja halal..tapi tak dapat kerja..kerja potong ikan pun tak dapat akhirnya majikan ambik orang asing.

Syarat kita nak kerja nak PMR atau ada kilang minta SPM.Tetapi tiada syarat untuk pekerja asing ,tak perlu apa-apa pendidikan.Dunia ini memang tak adil..kaya jadi lg kaya-miskin lg miskin.

Bila aku membebel,aku bebel betul-betul
Bila aku sedih,aku betul-betul sedih
Bila aku hepi,aku betul-betul hepi
Kepada majikan...perihatinlah sikit..

Catat Ulasan

0 Ulasan