Doktor Uzbekistan Curi Rahim Pesakitnya

Doktor Uzbekistan Curi Rahim Pesakitnya

Loading...

TEMPO Interaktif , Gulistan - Demi memenuhi tuntutan kerajaan dalam kempen menekan angka kelahiran serendah mungkin, sejumlah doktor di Uzbekistan melakukan amalan yang melanggar hak-hak pesakit. Aktivis hak asasi Uzbekistan melaporkan ada beratus-ratus wanita yang telah mengalami pembedahan untuk disterilkan tanpa pengetahuan atau persetujuan mereka.

Saodat Rakhimbayeva, misalnya, kini hanya boleh meratap dan mengutuk setelah ia mengetahui rahimnya telah diangkat doktornya ketika melahirkan secara caesar. Ibu 24 tahun itu baru tersedar, selain mengeluarkan bayi, doktor juga melakukan operasi histerektomi atas saluran reproduksinya, yang membuat dia tak boleh hamil selamanya. "Doktor tak pernah meminta persetujuan saya, tahu-tahu operasi dilakukan. Saya dimutilasi seakan saya adalah binatang bisu, "ujar Saodat sambil teresak-esak.

Menurut kumpulan pembela hak asasi, "kecurian" rahim itu dilakukan untuk mengelakkan kelebihan populasi dan menghadkan jumlah etnik tertentu. Negara di Asia Tengah berpenduduk 27 juta orang ini dikenali sebagai salah satu yang mempunyai kepadatan penduduk yang tertinggi di dunia. Kemiskinan dan pengangguran pun melonjak. Untuk mengerem laju penduduk, tahun ini Presiden Islam Karimov menggenjot kempen sterilisasi. Jabatan Kesihatan pun kemudian memerintahkan seluruh kemudahan perubatan untuk "mengukuhkan kawalan ke atas pemeriksaan kesihatan wanita usia subur".

Surat keputusan itu juga mengatakan "kontrasepsi bedah harus disediakan secara percuma untuk perempuan yang sukarela melakukan prosedur". Sejumlah pengkritik menyatakan para doktor telah mendapat tekanan langsung dari kerajaan setelah keluar keputusan itu. "Arahan berasal dari puncak," kata Khaitboy Yakubov, kepala kumpulan hak asasi manusia Najot di Uzbekistan

Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini