Ada sesiapa tercicir wang jutaan ringgit di Masjid Nabawi?

Ada sesiapa tercicir wang jutaan ringgit di Masjid Nabawi?

Loading...

MADINAH - Wang jemaah haji berjumlah berjuta-juta ringgit dalam mata wang riyal dan rupiah ditemui tercicir di sekitar Masjid Nabawi, Madinah. Wang tersebut kini disimpan di meja kerja M Yahdi, Kasi Pengamananan Daker Madinah. "Wang tercicir ini ditemui orang baik, lalu dikasikan kepada petugas haji," ungkap Yahdi, R

abu (12/10/2011) malam waktu Arab Saudi. Wang tersebut awalnya terbungkus di dalam sampul surat. Ada sampul surat yang mengandungi 1,000 riyal atau sekira Rp 2,3 juta dengan tulisan kop dari pejabat gabenor sebuah wilayah di Pulau Jawa. Wang itu ditemui di Raudlah, tempat mustajab untuk berdoa di Masjid Nabawi.

Ada juga seribuan riyal lain bercampur dengan wang ringgit. "Belum diketahui siapa pemiliknya," ujar Yahdi. Rencananya, wang yang tercicir itu akan dikembalikan kepada jemaah semasa berada di Makkah, sebab sebahagian jemaah dari Madinah saat ini telah berada di bandar tersebut. "Nanti akan kita bagi di sana," ujarnya. Jamaah kehilangan wang boleh disebabkan kerana dikerjai orang atau faktor kelalaian. Kerana itu petugas haji selalu mengimbau jemaah membawa wang tidak terlalu banyak bila ke masjid, maksimum 50 riyal (Rp125 ribu). Wang disyorkan ditinggal di hotel kerana bila hilang kemungkinan besar akan diganti majmuah / pemilik hotel. Bila bawa wang banyak untuk membeli-belah, sila pergi secara rombongan.


http://www.okezone.com/

Catat Ulasan

0 Ulasan