Wow...Indahnya Epal bila dijadikan......

Wow...Indahnya Epal bila dijadikan......

Loading...
Karya Lukisan Dari Buah Epal, sebua h karya kreatif yang kadang-kadang tidak pernah terfikir oleh kita. tapi tidak bagi Prudence Staite (29 tahun) , seorang seniman yang biasa membuat karya dengan menggunakan bahan makanan / food artist .

Belum lama ini mempamerkan karya barunya yang luar biasa! Yakni: enam buah gambar Snow White , plus tujuh kurcaci, nenek sihir, dan pangeran; yang diperbuat dari bahagian-bahagian atau potongan dari 14 jenis epal.

Menurut sang seniman, ia diminta membuat karya-karya menarik ini oleh The Walt Disney Company . Tujuannya untuk memperingati pelancaran filem animasi " Snow White "dalam format Blue-Ray Disc (disc dengan kapasiti simpanan yang besar, lebih kurang 10x DVD). Sekadar tahu, filem animasi klasik ini pertama kali beredar pada 1937.

Kebanyakan karyanya merupakan gambar wajah, yang dibuat dari bahan gula-gula coklat. Namun ia juga mahir menghasilkan karya dari buah, sayur, pasta, dan lain-lain.

"Snow White adalah filem animasi klasik yang masih digemari hingga saat ini," tuturnya kepada Press Association. "Rasanya ... sangat hebat 'bermain-main' dengan karya klasik seperti ini."

"Buah epal," katanya, "mengambil bahagian besar dari karya ini. Rasanya tepat sekali, dengan menggunakan epal, untuk memunculkan kesan 'magic' dalam pekerjaan saya."

kita lihat sebahagian karyanya


Mengenai pekerjaannya, Staite mengakui bahawa apa yang perlu dilakukan oleh food artist itu cukup berat. Memilih bahan saja, ia menghabiskan masa kira-kira dua minggu. Belum lagi saat menyusunnya, untuk membentuk sebuah gambar. "Saya sampai sakit punggung," ceritanya.

Namun seluruh usahanya terbayar ketika orang menikmati, mengagumi, dan memuji karyanya. Belakangan Staite mengakui, ia pun merasa senang jika orang-orang mau memakan karya yang ia buat:) ada yang mau?

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. kreatif betul..tapi kalau sy tgk epal tu utk d mkn je..hehe

    BalasPadam
  2. akak lak..sayang nak makan...pakat duk tengok je la

    BalasPadam

jerit kat sini