Header Ads

Puasa dapat mengeluarkan racun dalam tubuh

loading...
Prof. Hardinsyah menjelaskan bahawa detoksifikasi adalah proses penetralan dan pengeluaran untuk meminimumkan bahkan menghilangkan toksin dari dalam tubuh atau lebih dikenali sebagai "internal cleansing" . Proses tersebut bermanfaat untuk membuang segala macam zat yang tidak diperlukan oleh badan.
Organ detoks utama dalam tubuh adalah hati, buah pinggang, paru-paru, sistem limpatik dan kulit. Tubuh terdiri dari rangkaian organ yang saling berkaitan, maka manfaat yang optimum akan diraih bila detoks dilakukan secara bersepadu dengan latihan fizikal atau sukan yang menyumbang kepada pengeluaran peluh.
Puasa sangat bermanfaat bagi kesihatan tubuh. Racun yang terdapat dalam tubuh boleh dineutralkan atau dikeluarkan dengan berpuasa, "papar Prof Dr Hardinsyah.
Lebih banyak Prof Hardinsyah yang pernah menjawat jawatan sebagai Dekan FEMA IPB mengutarakan, setiap hari tubuh manusia tercemar toksin atau racun baik dari sisa hasil metabolisme yang tidak diharapkan mahupun dari luar tubuh manusia melalui makanan, minuman dan udara.
"Semakin banyak pencemaran udara di persekitaran dan semakin banyak kita memperoleh toksin daripada makanan dan minuman, maka semakin besar peluang tubuh kita terkumpul toksin, sehingga dapat menimbulkan pelbagai penyakit," terang Prof Hardinsyah.
Ia menjelaskan bahawa gejala yang paling sederhana bahawa di dalam tubuh kita banyak terdapat racun adalah peluh berbau tak sedap, mudah pusing, mual, mengantuk dan badan terasa lemas meski telah banyak makan.
Dia menegaskan, pola makan yang salah atau perilaku tidak sihat akan menyebabkan pengeluaran toksin yang membahayakan dalam tubuh.
Puasa sebulan yang dilakukan setiap tahun dapat dijadikan arena ibadah sambil meraih manfaat detoks secara berkala, yang dapat menormalkan kembali proses-proses metabolisme alami tubuh, memurnikan atau membersihkan darah dan cecair badan, meminimumkan keradangan, mempercepatkan peremajaan sel, mengoptimumkan kerja organ- organ penting tubuh, serta melancarkan peredaran darah dan sistem pengeluaran tubuh melalui fases, urine dan peluh.
Subhanallah, di dalams etiap syariat Allah pasti terdapat hikmah di dalamnya. Maha Benar Allah dengan segala firman-Nya.

Sumber: arrahmah.com


Loading...

1 ulasan:

  1. Конец лета наступает, депрессуху предвещает
    Собираем чемодан и летим в далекий http://tai.com

    BalasPadam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.