MELIHAT DONGENGAN YANG NYATA

MELIHAT DONGENGAN YANG NYATA

Loading...
Melihat negeri dongeng dalam TV,tapi ianya wujud dialam nyata.
Biarpun hanya sekadar melihatnya dialam maya,namun ianya memang mengujakan.

1. COLMAR, PERANCIS
By Fr Antunes

Daerah Colmar di Perancis telah dinyatakan sebagai bandar yang paling indah di Eropah, seolah-olah baru keluar dari negeri dongeng. Kota Kecil di Alsace ini terkenal bukan hanya kerana senibina bandar tuanya yang berwarna warni. Colmar, terletak di jalur Wine (anggur) Alsatian, disebut sebagai "Pusat Alsatian Wine". Bandar ini mempunyai iklim yang hangat dan bandar terkering kedua di Perancis tentu saja merupakan bandar sesuai untuk ladang anggur.

Seolah-olah sebagai Ibu Kota Wain tidak mencukupi sebagai sebutannya, Colmar, dengan bangunan, taman, air pancut dan saluran-saluran-nya disebut sebagai "Venice Kecil" (La Petite Venise). Bandar ini juga merupakan bandar kelahiran dari Frédéric Bartholdi yang merupakain desainer Patung Liberty yang terkenal di New York juga bandar dari pelukis Martin Schongauer.

Colmar, France. By Nikkodem

2. PULAU Faroe
Faroe Islands. By webax.it
Ada pertama kali melihat bahawa pulau ini memang dihuni para Hobits dan Elves daripada "The Lord Of The Rings". Pulau ini terletak di antara Iceland dan Norway, di tengah-tengah Gulf Stream pada Lautan Atlantik Utara. Terdiri dari 18 pulau, Pulau Faroe benar-benar adalah sebuah rumah dari pemandangan indah dan dramatic dari puncak Gunung Berapi dan ombak lautan yang menghentam garis pantai yang berbatu-batu. Pulau ini benar-benar sangat magis dan misteri dengan pemandangannya yang membuat kita terbawa jauh ke dalam dunia fantasi daripada dunia nyata.

3. Kastil Neuschwanstein, JERMAN
Dramatic look of Neuschwanstein. By Nataraj Metz
Iistana ini kelihatan seperti dihuni Putri-putri cantik berambut emas. Pada kenyataannya adalah Neuschwanstein Castle ini lebih nyata daripada yang Anda fikirkan. Dikontruksi pada sebuah bukit pada abad ke-19 untuk Ludwig II, namun isi dari istana sangatlah Revolutioner pada waktu itu: bangunan ini mempunyai air yang mengalir terus menerus dengan tandas yang automatik flushing di setiap lantainya dan system pemanasan (yang di zaman itu sudah sangat MEWAH banget , gan). Saat ini, Neuschwanstein terletak di perhentian utama perjalanan romantic, menyusuri sejarah Bavaria dengan bandar - bandar dan istana-kastilnya yang melegenda.

4. CAPPADOCIA, TURKI
Jika memang ada sebuah dongeng tentang negeri magis yang berdasar dari tanah liat, dan pasti tempatnya berasal dari Cappadocia. Daerah yang terkenal ini terlenak di tengah-tengah Turki dan sangat terkenal untuk kerajinan pot dan formasi batu yang unik di mana para rakyat zaman dahulu mengukir rumah-rumah mereka dan gereja di batu-batu tersebut. Daerah ini juga terkenal untuk batu aneh dengan formasi yang disebut "Cerobong Peri" yang boleh ditemui dalam pelbagai bentuk seperti Cone, cendawan, medan dan batu lancpi. Tradisi tanah liat dan seramik di Turki merupakan kerajinan yang paling tua di dunia yang bermula dari abad ke 8.

5. HOI AN, VIETNAM
Hoi An. By jmhullot
Jika anda sudah pernah ke Vietnam, anda pastinya akan melawat Hoi An. Bandar kecil yang sangat penuh warna, magis dan luar biasa indah ini adalah lebih seperti rumah bagi lentera sutera. Terletak di pantai Laut China Selatan, bandar ini dalam dulunya merupakan pelabuhan penting dan pusat perdagangan. Saat ini, banyak traveler dan backpacker mencari negeri dongeng pada bandar ini dan tidak boleh mengalihkan diri dari pesonanya. Atmosfera Hoi An merupakan sebuah gabunganyang indah dari keramahan para penduduknya serta arsitektur-nya yang seperti keluar dari Negeri dongeng, dan tidak hairan kalau bandar ini menjadi salah satu bandar tujuan yang paling diincar di Asia Tenggara.

6. Greenland
Tasiilaq Greenland. By chrissy575

Tidak tersentuh, terpencil dan sulit dijangkau, Greenland adalah sebuah alam liar di mana banyak jalan yang belum ada, pemandangan yang belum terjamah dan tentu saja membuat anda menganga. Dengan tidak adanya pohon, jalan dan serta hampir tidak ada orang, pulau ini tentu saja membuat agan berfikir lebih banyak diisi oleh Dwarf daripada manusia. Walaupun sejuk, Greenland adalah sebuah tempat yang tidak dilupakan dengan auroranya yang magis dan rumah-rumahnya yang berwarna-warni.

7. VENICE, ITALY
Venice. By MorBCN

Venice sangat sukar ditandingi. Arsitektur yang membuat kita menganga, saluran-saluran yang unik serta percampuran dari pemandangan hebat dan atmosfera luar biasa adalah sesuatu yang tidak dimiliki oleh sebarang tempat. Venice seperti diimport dari dimensi lain, walaupun Akhbar New York Times mendeskripsikannya sebagai "Tidak diragukan sebagai bandar yang paling indah yang dibina oleh manusia. "Located sepanjang 117 pulau kecil, Venice mempunyai 455 jambatan, beratus-ratus saluran di mana gondola romantic mengayuh perahu mereka melalui bandar . Tentu saja ini adalah rumah dari Karnival venesia yang terkenal, Venice Biennale dan the Venice Film Festival. Gimana gan? Siap-siap bawa calon-nya ke sini, langsung ane jamin diterima lamarannya

8. KATHMANDU, NEPAL
Indah dan Spiritual, ibukota Nepal, Kathmandu, benar-benar sebuah tempat magik. Dikelilingi oleh gunung-gunung besar, bandar ini diisi dengan atmosfera indah , suara dan wangi eksotik dan kuil-kuil yang membuat agan terkagum-kagum. Walaupun Kathmandu adalah bandar yang terbesar di Negara itu, bandar ini memelihara aura fantasi dari kuil-kuil kuno, altar dan arsitektur tradisitonal. Nampaknya tidak sia-sia Katmandu dipanggi "Tanah Para Dewa" kerana Kathmandu tidak kelihatan seperti berada di dunia.

9. HUTAN BAMBU, JEpun
Kyoto 's Bamboo Forest. By Stuck in Customs
Walaupun terletak di Kyoto, Jepun dan tidak berkaitan dengan filem, pemandangan Hutan Bambu menyerupai latar dalam filem Crouching Tiger, Hidden Dragon or House of Flying Daggers. Tidak hairan kalau agan-agan membayangkan jadi Samurai dan berkelana di hutan ini dengan pedang agan. Hutan ini adalah sebuah contoh dari beratus-ratus hutan yang mengagumkan di Asia Tenggara. Buluh memang bermain sebuah peranan penting dalam budaya asia-sebagai lambang dari panjang di China, symbol persahabatan di India dan di Jepun, banyak kuil Shinto dikelilingi oleh hutan Bambu - dianggap sebagai penghalang suci untuk menghalau roh jahat.

10. Sintra, Portugal
Palacio de Sintra. By szeke
Portugal mungkin terkenal dengan bolasepaknya . Tapi siapa sangka Portugal mempunyai puteri-puteri yang berkeliaran di bandar Sintra. Semua orang yang melawat bandar magis ini, terletak tidak terlalu jauh dari Lisbon, boleh melihat keindahannya. Istana Perrna, the Castelo dos Mouros (Residen The Mouro), dan Palácio Nacional de Sintra (Istana Nasional Sintra) adalah tiga istana di bandar itu yang sangat menakjubkan. Juga jangan lupa perhitungkan bahawa Pergunungan Sintra merupakan taman yang paling besar di Lisbon juga menambah pesona misteri kota ini.

sumber:http://www.lintasberita.com/






















Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. wahh
    tmpt yang awl2 tu cam btol2 kat fairy tell punye cte la
    ase nak pg je

    BalasPadam

jerit kat sini