BEGINI KESUDAHANNYA KOTA YANG PENUH MAKSIAT

BEGINI KESUDAHANNYA KOTA YANG PENUH MAKSIAT

Loading...
Kota Pompeii terletak pada koordinat 40 ° 45 '2 "LU, 14 ° 29' 23" BT, sebelah tenggara kota Napoli, berdekatan dengan kota moden Pompeii ketika ini. Bandar ini berada di lokasi yang terbentuk dari aliran lava ke arah utara di hilir Sungai Sarno (zaman dulu bernama "Sarnus"). Saat ini daratan ini agak jauh letaknya di daratan, namun dahulu merupakan daerah yang berhampiran dengan pantai.




Dahulu daerah ini merupakan daerah yang makmur dan maju di bawah kuasa empayar Romawi.Wilayah ini cukup besar jumlah penduduknya yang menjadi makmur kerana daerah pertaniannya subur, sekarang berada di kawasan Campania.Kota ini mempunyai permukaan tanah yang tidak rata, bandar ini berada di kaki gunung Vesuvius .






Gunung Vesuvius adalah simbol negara Itali, khususnya bandar Naples.Di sebelah kanan Gunung Vesuvius terletak kota Naples, sedangkan bandar Pompeii berada di sebelah timur gunung tersebut.

Walaupun bandar Pompeii terletak di kawasan pergunungan namun jalan-jalan di bandar ini dibuat lurus dan berpola pada tradisi murni Rom kuno, permukaan jalan tersusun atas batu-batu poligon, sedangkan bangunan-bangunan rumah dan kedai-kedai di kedua-dua belah jalan, mengikuti decumanus dan cardusnya.

Decumanus adalah jalan-jalan yang merentang dari timur ke barat, sementara cardus merentang dari utara ke selatan.Gunung Vesuvius merupakan gunung yang telah membisu sejak dua ribu tahun yang lalu itu juga dinamakan "The Mountain of Warning" (Gunung Peringatan).






catatan sejarah menunjukkan bahawa kota tersebut ternyata merupakan pusat kemaksiatan dan kemungkaran. Kota tersebut dipenuhi oleh meningkatnya jumlah lokasi perzinaan atau pelacuran.

Saking banyaknya hingga jumlah rumah-rumah pelacuran tidak diketahui. Organ-organ kemaluan lelaki dengan ukurannya yang asli digantung di pintu tempat-tempat pelacuran tersebut.

Menurut tradisi ini, yang berakar pada kepercayaan Mithraic, organ-organ seksual dan hubungan seksual sepatutnya tidaklah tabu dan dilakukan di tempat tersembunyi, akan tetapi hendaknya dipertontonkan secara terbuka .








Para penduduk Pompeii, telah lama terbiasa dengan getaran kecil, namun pada 5 Februari 62 terjadi gempa bumi yang hebat yang menimbulkan kerosakan yang cukup besar di sekitar teluk itu dan khususnya terhadap Pompeii.

Gempa lain, yang lebih ringan, terjadi pada Th 64, Ogos tahun 79, sebenarnya amaran bahawa akan terjadi bencana besar sudah mula nampak dengan ditandainya aktiviti getaran - getaran ringan yang semakin berterusan dan mata air dan telaga-telaga mulai mengering.

Getaran-getaran gempa ringan mulai terjadi pada 20 Ogos 79, namun peringatan-peringatan itu tidak disedari orang, dan pada petang hari tarikh 24 Ogos, terjadilah letusan gunung Vesuvius.

Ledakan itu merosakkan wilayah tersebut, menanam Pompeii dan daerah-daerah pemukimanlainnya. Kebetulan tarikh itu bertepatan dengan Vulcanalia, perayaan dewa api Romawi.



Menyikapi kejadian tersebut adalah suatu keanehan terjadi pada bencana tersebut yang sangat sukar untuk difahami.

Bagaimana boleh terjadi ribuan manusia tertimpa maut tanpa melihat dan mendengar sesuatu apapun? Dari peristiwa ini adalah tak seorang pun mampu meloloskan diri dari keganasan letusan Vesuvius.

Hampir boleh dipastikan bahawa para penduduk yang ada di kota tersebut tidak mengetahui terjadinya bencana yang sangat sekejap tersebut, ini terlihat dari jasad - jasad mereka yang masih utuh membatu menunjukkan bahawa kedudukan jasad yang sedemikian alami tanpa menampakkan sebuah bahasa tubuh dan raut muka orang - orang yang sedang mengalami histeria masal, mendapatkan keganasan maut dan kebingungan.


Diantaranya banyak ditemui wajah mereka terlihat berseri-seri, sedang tidur, duduk dengan gaya biasa, dan sedang melaksanakan aktiviti seperti biasa, bahkan ditemui jasad dari satu keluarga yang sedang asyik menyantap makanan terawetkan pada saat tersebut.

Banyak sekali pasangan-pasangan yang tubuhnya terawetkan berada pada kedudukan sedang melakukan persetubuhan. Yang paling mengagetkan adalah terdapat sejumlah pasangan yang berkelamin sama, dengan kata lain mereka melakukan hubungan seks sesama jenis (homoseks). Ada pula pasangan-pasangan lelaki dan wanita yang masih belia.

Hasil penggalian fosil juga menemukan sejumlah mayat yang diawet dengan raut muka yang masih utuh. Namun secara umum, raut-raut muka mereka menunjukkan ekspresi keterkejutan, seolah bencana yang terjadi datang secara tiba-tiba dalam sekejab kemudian meragut nyawa seketika itu.


Selama 16 Abad bandar ini menghilang, debu tebal menutupi dua buah kota yang lokasinya dekat dengan kaki gunung Vesuvius, Sebenarnya bandar ini telah ditemui kembali pada 1599 oleh seorang arkitek bernama Fontana yang menggali sebuah jalan baru untuk sungai Sarno, namun ada dugaan yang menyatakan bahawa Fontana menemui beberapa fresko erotis selama penggalian yang dilakukannya, tetapi kerana norma-norma kesopanan yang amat kuat saat itu ia menguburkan mayat-mayat itu kembali. Hal ini diperkuat oleh laporan-laporan penggalian oleh pasukan lain yang menyatakan bahawa daerah galian tersebut menunjukkan suasana telah pernah digali dan dikuburkan kembali, 150 tahun kemudian barulah dilakukan kembali usaha penggalian bandar dari timbunan tanah.


Kota Herculaneum ditemui kembali pada 1738, dan Pompeii pada 1748. Banyak ditemui bangunan - bangunan yang masih boleh di ketahui jejak seni binanya, bahkan mozaik - mozaik dan lukisan dindingpun masih boleh dinikmati, bahkan laman bandar kuno ini secara keseluruhan termasuk struktur topografinya dapat diketahui dengan pasti tanpa memerlukan pengubahsuaian atau penambahan. Laman di bandar kuno itu sekarang dapat dilihat kembali melalui runtuhan - reruntuhannya.


Menyikapi kejadian aneh di sebalik bencana dan tragedi yang berlaku di Pompeii, pendapat orang pun terbelah menjadi 2 banyak orang, alih - alih seseorang dengan pola pikir sekular, tentunya menganggap kejadian ini hanyalah sebuah bencana dan kejadian alam saja, akan tetapi tak kalah banyak juga dari kalangan awam . Alih - alih dari kalangan yang mempunyai pola pikir beragama dan agama mengaitkan kejadian besar ini mirip dengan bencana yang ditimpakan terhadap kaum Luth as yang menimpa penduduk Sodom dan Gommorah sangatlah mirip dengan bencana yang menghancurkan kota Pompeii, kerana degradasi akhlak dengan banyaknya pusat pelacuran, kaum homoseksual dan kemerosotan moralnya. Nah sekarang bagaimana menurut anda?

sumber: http://www.kaskus.us/showthread.php?t=6454851

Catat Ulasan

3 Ulasan

jerit kat sini