Kucing Lihat Hantu, Ini Kata Pakar

Kucing Lihat Hantu, Ini Kata Pakar

Loading...
Adakah anda berasa keliru jika kucing anda tiba-tiba duduk di satu tempat tanpa bergerak?


Terdapat beberapa pemilik kucing yang takut, dan mengandaikan bahawa kucing mereka dapat melihat hantu.

Malah, kucing dan anjing mempunyai keupayaan untuk mengetahui frekuensi lain yang tidak dapat diketahui oleh manusia.

Untuk membuktikan hal tersebut, para ahli Biologi Universiti London, Inggeris melakukan kajian dengan mengumpul data untuk melihat perbezaan penglihatan pada kedua-dua spesies tersebut.

Kedua-dua anjing dan kucing masing-masing memiliki keupayaan yang sama untuk melihat cahaya ultraviolet.

Keupayaan mereka untuk melihat cahaya jelas berbeza dengan manusia.

Cahaya ultraviolet sendiri mempunyai panjang gelombang cahaya yang berada di luar julat spektrum manusia, biasanya perkara tersebut kerap disebut VIBGYOR.

“Ketika kucing menatap ke atas, mereka mungkin benar-benar mengesan gerakan halus. Hal itu terjadi kerana penglihatan dimana mereka jauh lebih tajam daripada kita,” kata Doktor Haiwan, Rachel Barrack dari Animal Acupunture, disiarkan The Dodo, Rabu (7/3/2018).

Manusia mempunyai kanta di mata yang menyekat sinaran luar spektrum.
Jadi sukar untuk melihatnya seperti kucing dan anjing.

Walaupun begitu, kucing bertindak balas terhadap cahaya dengan cara yang berbeza dari anjing.

Itulah yang menyebabkan kucing mempunyai personaliti semula jadi untuk merasa ingin tahu.

Barrack menjelaskan ia mungkin personaliti semulajadi yang menjadikan kucing dapat menunjukkan tingkah laku tidak menentu.

Lebih-lebih lagi, kucing mempunyai enam hingga lapan kali lebih banyak, rod penderia di bola mata mereka.

Oleh itu, mungkin kucing dapat melihat cahaya yang sangat rendah.

Cahaya ultraviolet

Walau begitu, terdapat beberapa perkara yang mempunyai sudut pandang dari topik algoitma sains mengenai penglihatan kucing.

Kerana mereka melibatkan sesuatu yang lebih paranormal dan metafizik.
Misalnya seperti kucing yang mula melihat ke ruangan kosong dan mulai melihat aneh ke udara seakan mengejar sesuatu.

Ada cubaan kuat kucing itu boleh melihat sesuatu yang berkeliaran di udara sekitar rumah apatah lagi jika setelah kematian seseorang.

Selagi tidak ada lampu atau cahaya ultraviolet, kemungkinan kucing yang melihat roh boleh terjadi.

Ada yang percaya atau tidak tentang kehadiran hantu yang dilihat oleh kucing.
Walaupun begitu, sebagai pemiliknya anda tidak perlu selalu merasa takut.
Sebaliknya anda boleh menyiasat apa yang mereka lihat bersama sebagai satu bentuk aktiviti yang menyeronokkan.

Sebagai contoh, ia bersinar ke tempat gelap yang sering mereka lihat, atau menekan telinga mereka ke dinding untuk mendengar apa yang mereka dengar.
Kucing memang makhluk misteri yang mengundang banyak persoalan dari pemiliknya sendiri.

Walau bagaimanapun, mereka mempunyai cara mereka sendiri untuk menyatakan sesuatu dari apa yang mereka lihat.

Kucing tangkap gambar hantu


Ingat orang Melayu kuat tahyul dan percaya hantu, rupanya orang Barat pun dua kali lima, lma kali dua. Roh dan Jin atau syaitan adalah makhluk ghaib. Allah SWT hijapkan manusia daripada melihat makhluk berkenaan tetapi tidak tahu pula kucing dapat lihat dan kamera pula boleh potretkan gambar hantu. 

Bagaimanapun kita diberi Allah SWT setitik daripada seluas lautan keilmuan. Namun begitu ia bukan perkara yang disuruh Allah SWT untuk kita selidik lebih tentang makhluk tersebut tetapi sesuai untuk pengetahuan kita kerana ia sering menganggu manusia.

Konon haiwan seperti kucing dan anjing boleh "menangkap" kehadiran makhluk halus, hal itu juga dipercayai oleh sebahagian orang Barat. Bedanya, mereka memanfaatkan "kelebihan" kucing itu untuk memotret apa yang disebut sebagai makhluk halus.

Seperti yang dilakukan oleh Willie bos Jura Cochrane tempat hiburan, hotel dan kilang wisky di pulau Hebridien, Inggeris.

Dia sengaja memasang kamera jarak jauh pada kucing bernama Elvis untuk merakam jejak hantu yang konon sering mengganggu dalam persekitaran kilang penyulingan wisky dan sekelilingnya.

Sebagaimana dikeluarkan the sun (30/10/2010), Elvis si kucing berkamera itu berjaya memotret sebuah objek yang diyakini sebagai hantu bergaduh sejak 200 tahun terakhir ini.

Diceritakan, kucing itu kelihatan sedang mengejar objek yang mungkin dikira tikus berlari untuk diburu. Dari beberapa foto yang dihasilkan selepas dianalisa ada beberapa hasil jepretan kucing yang menggambarkan keadaan hantu dipilih.

Foto yang diterbitkan itu menunjukkan sebuah "hantu" yang berbentuk seperti kucing sedang memanjat dinding. Hantu itu terbentuk oleh asap putih kedudukan berlari mengejar objek di pinggir jendela. Tidak ada siapa siapa di lokasi itu.

Willie si bos mengatakan, "Kami tahu bahawa Elvis (kucing) mempunyai beberapa kelebihan khusus. Tetapi melihat roh orang yang telah mati adalah suatu hal baru bagi kami," katanya.

Kebanyakan foto-foto yang dimuat turun tidak "bunyi" atau unviewable tapi gambar yang pertama itu sangat mengejutkan.

Memang sudah banyak didengar berkaitan kisah kisah hantu tua di Jura itu, tapi foto jepretan Elvis si kucing itu memperkaya koleksi dalam katalog mistisnya.

Elvis kucing yang berusia 4 tahun itu sengaja dilengkapi dengan kamera tersembunyi untuk menangkap pemandangan "aneh" di pulau Hebridien, Inggeris saat acara festival muzik musim panas.

Atas prestasi si kucing itu, bilik tempat lokasi pemotretan hantu itu justru boleh disewakan kepada para penggemar wisky dengan kadar 2,500 euro atau sekitar RM10,842.24 per malam.

Kakitangan di tempat hiburan itu mengatakan, banyak tetamu yang tinggal di bilik bangunan itu takjub dan ketagihan kerana sering terbangun tengah malam oleh suara misteri.

Bahkan mereka menyaksikan perabot bergerak sendiri dan pintu juga buka tutup sendiri lengkap dengan kehadiran hawa dingin semerbak. Siapa mau menginap di bilik ini? - 

Catat Ulasan

0 Ulasan