Bila Berlaku Gerhana Bulan Penuh,Ini Yang Berlaku Pada Tubuh Badan Manusia.Jangan Terkejut!!

Bila Berlaku Gerhana Bulan Penuh,Ini Yang Berlaku Pada Tubuh Badan Manusia.Jangan Terkejut!!

Loading...
Bila Berlaku Gerhana Bulan Penuh,Ini Yang Berlaku Pada Tubuh Badan Manusia.Jangan Terkejut!!

Fenomena alam semulajadi gerhana bulan jarang berlaku.

Fenomena yang dapat dilihat di Malaysia kerana hadir matahari, bumi, dan bulan berada dalam satu garis.

Kedudukan bulan apabila ia paling dekat dengan bumi.

Semasa gerhana bulan, anda mungkin telah dinasihatkan untuk menjauhkan diri daripada bahaya.

Terutamanya untuk wanita hamil atau kanak-kanak.

Walau bagaimanapun, adakah benar atau adakah ia satu mitos?

Memetik dari halaman Ayurmantra, Selasa (30/1/2018), terdapat beberapa fakta mengenai gerhana bulan dan kesannya terhadap tubuh manusia.

1. Memerhati gerhana bulan tidak mempunyai kesan yang berbahaya pada mata. Ia tidak seperti menyaksikan gerhana matahari yang boleh memberi kesan kepada kerosakan semasa retina mata.

2. Menurut kesusasteraan Allopathy, tidak ada kesan buruk pada gerhana bulan untuk kehamilan. Jadi wanita hamil selamat dalam melihat gerhana bulan. 

3. Tidak ada sains yang menyatakan bahawa melahirkan anak semasa gerhana bulan boleh mengakibatkan kecacatan pada kanak-kanak. Jika masih ragu-ragu, maka anda perlu mengambil langkah berjaga-jaga.

4. Gerhana bulan sering dikaitkan dengan kesihatan mental. Malah, gerhana bulan memang boleh menjejaskan mood. Tetapi ini sebenarnya berkaitan dengan tekanan darah dan irama jantung yang cenderung meningkat disebabkan oleh gelombang air laut yang lebih tinggi. 

5. Pada gerhana bulan, biasanya bilangan nyamuk menjadi lebih. Penyelidikan mengatakan, jenis nyamuk yang meningkat pada masa itu ialah Aedes, Anopheles, Culex, dan Psorophora.

6. Salah satu perkara yang paling berbahaya pada gerhana bulan adalah bahawa bulan tidak bersinar terang seperti biasa. Jadi mungkin suasana di sekitar anda menjadi lebih gelap. Sekiranya tidak berhati-hati, anda mungkin tersandung apabila berjalan. Oleh itu, berhati-hati selalu, ya!

-SuaraTV

Catat Ulasan

0 Ulasan