Header Ads

Lesen Dah Ada Tapi Takut Nak Drive

loading...
RAMAI dalam kalangan wanita yang memiliki lesen memandu, memperbaharuinya saban tahun tetapi diperam dalam simpanan.

Pendek kata, lesen tersebut tidak dimanfaatkan untuk kegunaan sebenar. Situasi ini bukan asing malah kebanyakan kita hanya bersungguh-sungguh mempelajari teknik pemanduan untuk berjaya mendapatkan lesen.

Tetapi untuk memandu kereta sendiri selepas memiliki lesen besar pun, kita jadi takut.

Ada sesetengah wanita lesen diperam kerana faktor situasi. Kemungkinan selepas memperoleh lesen, wanita belum berkeupayaan membeli kereta sendiri atau memandu kereta ahli keluarga.

Sudahnya, skill dan pengetahuan memandu luput ditelan masa. Ketakutan mula menerpa setiap kali mahu memandu semula.

Ia ibarat bermula dari bawah. Jadilah wanita seperti pada pertama kali memegang stereng kenderaan dek kerana keterbiasaan tidak memandu semasa tiada kereta dahulu.



 
Reaksi 1

“Nama saya Ieja. Di rumah saya hanya ade sebuah kereta dan kereta tu digunakan oleh adik. Saya memang teringin sangat memandu kereta tetapi mak saya tak izinkan.

Padahal saya dah mengemaskini dan membuat bayaran untuk lesen saya selama lima tahun. Kadang-kadang apabila saya cuba alihkan atau undur kereta, emak saya akan keluar rumah dan pesan jangan buat.

Biar adik yang buat. Saya cuma dibenarkan untuk start enjin dan panaskan enjin kereta sahaja. Bab memandu, diserahkan kepada adik. Kadang-kadang saya mengomel asyik-asyik start enjin kereta je.

Tapi mak saya akan jawab, kira untung dapat start enjin kereta, ada orang lain langsung tak dapat apa-apa. Mungkin sebab mak bimbangkan keselamatan saya.”- SITI FARIZAH ABD AZIZ, 27, PELAJAR.



Reaksi 2

"Burung hantu macam akak ni (waktu bekerja sebelah malam) kekadang cuma ada kesempatan untuk berbual panjang dgn suami masa dalam kereta. Jadi kalau memandu sendiri, hilanglah kesempatan terbaik itu. Tengah malam waktu suami bawa pulang dari pejabat dan tengah hari, waktu suami hantar ke pejabat. Itu semua kesempatan terbaik dan kebaikan simpan lesen memandu. Kalau pandu kereta sendiri, kesempatan itu pasti direntap masa." 

- MAZLINDA MOHD NOR, 45, EDITOR AKHBAR.


“Saya simpan lesen memandu saya selama lapan tahun sejak tahun 2000. Saya beli kereta tapi tak nak memandu. Saya parker di pejabat dan tak lama lepas itu saya minta tolong kawan memandu. Hampir setengah tahun macam tu kemudian baru bawa semula kereta.

Jangankan bawa kereta, nak isi petrol pun saya akan minta tolong kawan. Saya takut bila melihat beberapa kes kemalangan yang melibatkan kemalangan nyawa di depan mata saya dan di media massa.

Tapi memandangkan memandu kereta ini satu keperluan, akhirnya membuat saya nekad untuk melupakan ketakutan. Saya juga banyak terima sokongan kawan-kawan." - HASHIMAH CHE MAT DIN, 40 USAHAWAN

PENGAKUAN 1
Selesa guna pengangkutan awam

Saya menduduki ujian lesen memandu pada tahun 2010 dan Alhamdulillah berjaya mendudukinya tanpa halangan. Tujuan saya ketika itu tak lain dan tak bukan untuk tujuan masa hadapan.

Saya memang nak sangat memandu dan saya yakin ada keperluan untuk saya memiliki lesen memandu apatah lagi saya seorang isteri dan ibu yang bekerja.

Tapi entah di mana silapnya saya takut pula nak memandu. Selepas mendapat lesen, saya tetap selesa menggunakan pengangkutan awam seperti monorel, LRT dan teksi. Kebetulan lokasi rumah saya mudah untuk mendapatkan perkhidmatan awam.

Ada banyak perkara yang membuatkan saya takut untuk memandu dan alasan paling utama tentulah sebab takut kemalangan. Sekarang pun kalau saya duduk sebelah kerusi pemandu saya pula yang cuak dan takut setiap kali suami atau pemandu tekan brek mengejut atau berselisih dengan kenderaan berat. Seolah-olah saya yang memandu.

Saya akan pijak kuat-kuat lantai kereta seolah-olah menekan brek untuk mengurangkan perasaan takut. Perkara tu berlaku secara automatik. Apa yang saya boleh rumuskan tidak memandu sendiri ini, atau tidak memanfaatkan lesen memandu sendiri ini ada pro dan kontranya.

Di mana saya perlu disiplin dengan jadual pengangkutan awam supaya tidak terlepas bas dan dapat sampai ke tempat kerja mengikut waktu yang dimahukan. Ada masanya saya perlu menunggu lebih lama. Kalau orang memandu kereta sendiri tentu mereka mempunyai kelebihan dari segi masa.

Perkara lain yang saya rasakan positif bila dapat bertemu kawan dalam bas atau ketika menunggu bas. Saya dapat perhatikan dan pelajari berbagai-bagai karenah manusia sepanjang perjalanan menuju ke tempat kerja.

Saya tak pernah trauma seperti mengalami kemalangan ketika memandu. Cuma keluarga saya sudah biasa memanfaatkan pengangkutan awam jika hendak ke mana-mana. Famili tak ada kereta.

Jadi mungkin sebab itu saya dah terbiasa dan selesa dengan pengangkutan awam. Lagi pun saya rasa ada banyak masa untuk buat aktiviti lain semasa dalam perjalanan ke sesuatu destinasi. Saya boleh berbual, membaca atau pun tidur. - Umi Nateera, 32, eksekutif kreatif.


PENGAKUAN 2

Kemalangan buat saya trauma


Saya mengambil lesen memandu pada 2013 atas saranan suami. Ketika itu tiada masalah untuk saya memandu walaupun dalam keadaan takut-takut. Tapi apabila lesen dah lulus, saya mula takut untuk berhadapan atau berselisih dengan kereta yang lebih besar. Saya juga takut untuk memandu dalam keadaan sesak.

Dua tahun lepas saya pernah kemalangan sewaktu memandu ke majlis pertunangan abang. Perasaan ngeri tu masih wujud sampai hari ini.

Saya masih teringat bagaimana kejadian itu berlaku. Ketika kemalangan berlaku jalan raya dalam keadaan sesak berdekatan Sungai Pahang.

Tiba-tiba lori yang berada di hadapan berhenti tepi jalan tanpa bagi isyarat. Abang yang sedang memandu secara automatik turut menekan brek tapi malangnya dia tak sempat mengelak kenderaan di hadapan.

Mujur kami semuda tak cedera teruk. Jika tidak kereta boleh terjunam dalam Sungai Pahang. Perasaan berdebar itu hanya ALLAH yang tahu. Suasana ketika kereta menghentam kenderaan di depan juga buat dada saya berdebar laju. Wajah pucat lesi dan tak dapat berkata apa-apa.

Saya juga pernah melihat kejadian kemalangan jalan raya melibatkan pemandu motosikal. Mereka dilanggar depan mata saya sehingga berkecai motor.

Bila mengingati detik itulah yang membuatkan saya trauma tak sudah-sudah. Saya takut memandu sendiri sebab saya tahu kalau pun saya berhati-hati, ada orang lain yang mungkin tidak amalkan pemanduan berhemah yang boleh mengakibatkan kesusahan kepada pengguna jalan raya yang lain.

Saya juga takut kalau-kalau saya yang melanggar orang lain dan menyusahkan orang.

Akhirnya bila dah lama tak memandu, saya jadi takut terus dan tak tahu sama ada masih pandai memandu atau tidak. Bagaimana pun saya masih menghidupkan lesen memandu saya setiap bulan dan saya berharap suatu masa nanti trauma saya akan hilang. - Norasikin Samad, 30, peniaga online.


PENGAKUAN 3


Langgar orang, mangsa ambil kesempatan

Sebenarnya bukan niat nak peram lesen memandu lama-lama. Saya bukan tak pernah memandu langsung. Tapi kejadian melanggar kereta seorang pakcik di Seksyen 30 Klang buat saya takut dan serik untuk memandu lagi.

Ketika itu saya sedang mengandung tiga bulan anak sulung. Suami pula bekerja luar kawasan dan saya dihantar ke rumah kakak selama beberapa hari. Saya baru lagi memperoleh lesen memandu dan memandu pula kereta Proton Saga yang sterengnya agak keras.

Sewaktu mengundurkan kereta, saya tak sedar tertekan pedal minyak secara berlebihan. Akibatnya kereta berdentum dan saya telah melanggar sebuah kereta buruk yang diparkir belakang kereta saya. Pemiliknya seorang lelaki berpangkat pakcik. Beliau sedang minum di kedai kopi berdekatan.

Dalam hati saya ketika itu nasib baik pakcik tersebut tak berada dalam kereta. Kalau tidak tak tahu apa terjadi kepadanya sekiranya dia ada penyakit kronik. Kebetulan sewaktu pelanggaran pakcik itu nampak dan dia tanpa soal jawab terus marah saya sambil meminta ganti rugi RM1,000.

Saya betul-betul terkejut sedangkan kerosakan tidak banyak. Bagi saya kereta pakcik tu dah memang buruk dan uzur. Pendek kata boleh relai. Terasa diambil kesempatan pula atas situasi tidak sengaja itu.

Saya terpaksa menelefon abang ipar dan beliaulah yang membawa kereta pakcik itu ke bengkel. Kos baik pulih tidak sampai RM300. Sebagai pemandu wanita, saya selalu berfikir jika berlaku apa-apa memang wanita akan dibuli dan menjadi mangsa. Sebab itu saya takut.

Saya ambil lesen tahun 2005 dan kemalangan tahun 2007. Sejak itu saya takut memandu kereta manual. Bukan sahaja takut terlanggar kereta orang tapi takut juga dengan kerenah dan perangai manusia. Kadangkala suami mendesak saya memandu semula tetapi saya memang tak pandai kereta manual.

Sekarang ni nak pergi mana-mana suamilah yang mengambil dan menghantar. Atau pergi sahaja dengan dia. Termasuklah urusan pergi dan balik kerja.

Sekarang walau pun suami belikan kereta automatik, saya tetap tak berani bawa kereta. Saya lebih selesa duduk di kerusi penumpang berbanding memandu sendiri. Nak berborak senang, nak tidur lagi senang. Kalau saya nak memandu pun mungkin saya perlukan situasi yang tenang, damai dan tak menakutkan. Dengar radio pun tak boleh.

Suami ada menasihati saya untuk belajar memandu semula. Nasib kami baik sebab kebetulan bekerja di tempat yang sama. Jika tidak, saya terpaksalah berdikari. - Nazirah Tajudin, 30, kakitangan awam


PENGAKUAN 4
Gagahkan diri selepas musibah


Kakak memang ada lesen memandu, tetapi selepas berkahwin tidak pernah bawa kereta. Ke tempat kerja pun suami yang hantar. Hampir 15 tahun tak pegang stereng kereta, boleh dikatakan kakak hampir tak boleh memandu dah.

Pernah juga suami sarankan kakak cuba-cuba bawa dekat-dekat kawasan rumah, dia bimbang jika ada kecemasan bagaimana nanti. Tetapi saya dah berada dalam zon selesa, saya buat tak endah saja.

Tetapi, peristiwa yang berlaku tahun 2006 buat kakak insaf dan dari kejadian itulah kakak cekap memandu sekarang.

Ia bermula pada suatu malam, tiba-tiba suami kakak sakit gigi yang teramat, dia nak pandu kereta ke klinik sorang-sorang tak berani kot jadi apa-apa tengah jalan. Dia cuba bertahan, tapi tak boleh, sakit menjadi-jadi.

Mahu tak mahu, kakak ambil kunci kereta gagahkan diri pandu kereta bawanya ke klinik gigi. Memang takut sangat, tak yakin, 'merangkak-rangkak', terenjut-enjut.

Kakak pujuk suami agar bertahan, kakak kan amatur, 20 minit jarak perjalanan yang sepatutnya, kakak rasa bagai sejam pandu, tapi syukur sangat sampai juga ke klinik gigi tu. - Wana,40, Melaka

Tiada ulasan

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.