Header Ads

Kesempitan Hidup Ibu Remaja Kurus Kering Yang Tidak Diketahui Ramai

loading...
‘Mereka tidak tahu kesempitan hidup saya’

Seremban: “Semua orang salahkan saya dan tuding jari ke arah saya menuduh saya tidak tahu menjaga anak dengan baik, tetapi mereka tidak tahu kesempitan hidup dan kesengsaraan yang saya alami.

“Saya sayangkan anak saya tetapi saya perlu bekerja dan menyara kehidupan dia, saya dan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun,” kata ibu remaja orang kelainan upaya (OKU) yang ditemui dalam keadaan menyayat hati oleh Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dalam sebuah bilik di Flat Semarak, Taman Semarak Fasa 2 di Nilai, semalam.

Remaja malang itu, Muhammad Firdaus Dullah, 15, ditemui Pengarah Imigresen Negeri Sembilan Faizal Fazri Othman dalam operasi 6P bersepadu di kawasan flat berkenaan selepas melakukan pemeriksaan di rumah itu.


Ibu remaja itu yang kini isteri kedua dan mahu dikenali sebagai Lola, 40, berkata, dia bukan meninggalkan anak sulungnya yang menghidap penyakit celebral palsy itu tanpa jagaan dan tidak diberi makan, sebaliknya dia mendakwa meninggalkan makanan dalam bekas polisterin sebelum ke tempat kerjanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Katanya, waktu kerjanya yang tidak menentu menyebabkan dia tiada masa menguruskan Muhammad Firdaus dengan baik dan mahu anak lelakinya itu berdikari.

“Apabila orang lihat keadaan dia, semua orang salahkan saya, tetapi adakah mereka mahu menjaganya sepanjang ketiadaan saya di rumah. Tiada siapa yang sanggup menjaganya kerana dia cacat,” katanya sedih ketika tampil di pejabat The New Straits Times Press (M) Berhad, di sini, semalam.

                  
FAIZAL memeriksa keadaan kanak-kanak OKU yang ditinggalkan dalam sebuah bilik kotor dan busuk di Nilai. Gambar kecil, Lola ketika ditemubual wartawan.

Dia yang berasal dari Sabah berkata, Muhammad Firdaus adalah anak sulung hasil perkongsian hidup dengan bekas suaminya berusia 53 tahun dan berpisah sejak 14 tahun lalu sebelum berkahwin lain pada 2004 dan dikurniakan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun.

Menurutnya, sejak berpisah dengan bekas suami yang berasal dari Tawau, Sabah, dia tidak lagi berhubung dan tidak tahu di mana bekas suaminya itu tinggal dan bekerja.

“Saya tidak pernah mendaftar anak saya dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak tahu caranya dan terpaksa meninggalkannya sendirian kerana bekerja mencari wang,” katanya.

Apabila ditanya mengenai nasib anaknya selepas ini, Lola berkata, dia sudah membuat keputusan untuk menyerahkan anaknya itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Bukan saya tidak sayangkan dia, sebab saya sayangkan dia saya membuat keputusan itu. Saya fikir apa akan jadi pada Muhammad Firdaus jika saya mati nanti. Ajal maut di tangan Allah SWT, saya tidak tahu jadi saya perlu bersedia,” katanya.



9 ulasan:

  1. Tak tau nak kata apa...yang pasti sedih...

    BalasPadam
    Balasan
    1. masih terbayang dimata cara budak ni mengesot keluar dr bilik...kesian sangat

      Padam
  2. Kata - kata mu menjadi saksi sifat kehaiwanan

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau boleh hukum ngan bapak2nya sekali

      Padam
  3. Mmg xtahu nk Kata APA..tp...ibunya masih sempat punya FB...tang mn kesulitan klw sempat bwrFB

    BalasPadam
  4. Mmg xtahu nk kata apa ...tp ibunya masih sempat berFB...di mn yg dmaksudkn kesulitan...mmg pelik hati perut manusia bernama LOLA ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan setakat orngnya pelik,nama pun pelik.. [-(

      Padam
  5. alasan tk logk...dah salah kan so nak tutup...org klu susah nampaklar gaya susahnya...ni tak bergaya cam org ade2 jer...maybe suami kedua tak suka anak oku tp bkn carenya jg anak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak dinafikan ada juga suami yang sebegini sementelah lg anak tu bukan anak dia pun... ;-(

      Padam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.