Kisah Benar:Al Jannah....Sham,Cintamu Ku Bawa Mati

Kisah Benar:Al Jannah....Sham,Cintamu Ku Bawa Mati

Loading...
Puluhan tahun selepas meninggalkan alam persekolahan,masing2 membawa haluan masing-masing..Sesekali memori alam persekolahan menggamit...apakabarkah rakan2 semua..dimana mereka....bagaimana kehidupan mereka...segala-galanya terputus.Semua persoalan itu sepi tanpa jawaban...


Namun teringat saya pada senyuman rakan saya yang satu ini...senyum simpulnya,sifat pemalu yang amat menebal dalam dirinya menyebabkan saya juga rasa segan bila terserempak dengannnya...hubungan kami hanya sekadar melemparkan sekuntum senyuman ,lidah jadi kelu setiapkali terserempak...tidak lebih dari itu....

Ketika itu dalam hati saya terdetik..

Ya Allah...manisnya senyuman dia...namun malu untuk menegur...begitulah hari2 yang dilalui sehingga masing2 tamat persekolahan di Sekolah Menengah Sultan Sulaiman,Kuala Terengganu.

Fenomena mukabuku membuatkan kami rakan2 sekolah bertemu semula...memori2 segar mulai menghantui kembali,hingga saya bertemu dengan lelaki ini....Sham

Ketika inilah kami mula bergurau..menyelami perasaan,mengenali hati budi sebagai sahabat,,,dan mendengar ceritanya Yang membuatkan tanpa sedar airmata saya mengalir laju...

Sudah tertulis diazali ,begini sekali kisah suka duka hidupnya...
Kita sama2 baca kisah hidup yang pernah diceritakan kembali kepada kami..rakan2 rapatnya...


Redha dgn apa yg blaku. syukur kpd Allah kerana diberikan kekuatan mental dan fizikal sejak beberapa jam sebelum arwah habis umur, sbb doc in charge pd masa tu kata peluang arwah untuk hidup adalah zero memandangkan kehilangan darah yg terjadi gagal ditampung oleh darah yg dimasukkan melalui tiub. 

Doc ckp mcm ni sebelum naik ambulan, dr hsptl besar KT(Kuala Terengganu) untuk ke HUSM kubang kerian. 

Doc tu nasihat saya supaya redha andai itu perjalanan terakhir arwah, dan pd masa yg sama memohon kpd Allah dikurniakan keajaiban agar sempat sampai ke sana, dan diberi bantuan seterusnya oleh pakar2 yg sedang menunggu di husm tu. 

Arwah habis umur dlm ambulan, jaraknya tak sampai 100 meter drpd tmpt yg dituju tu. 2 org doc yg ada dlm ambulan tu mintak ambulan diberhentikan sbb mereka perasan arwah dah tak respon bila ditegur, darah pun dah keluar sgt byk. 



2 org doc tu menangis smbl buat kerja mereka. saya tny knp, mereka jwb itu kali pertama pesakit habis umur dlm ambulan sepanjang mereka bertugas dan mereka rasa mcm terkilan sbb arwah pergi dlm keadaan tidak pernah mengadu dia dlm kesakitan. 

Tp mmg betul pun, arwah kata dia lgsg tak merasa sakit dgn kehilangan darah yg blaku. kita yg dpt tgk, mmg menakutkan. sepanjang masa dlm ambulan, arwah hny tersenyum smbl saya mntk dia byk2 beristighfar dan baca apa2 doa atau ayat2 suci yg patut. 

Mmg mulut dia sentiasa terkumat kamit baca sesuatu smbl merenung ke arah saya yg duduk di sebelah dia. 

Pd satu ketika, keluar titik2 peluh atas dahinya. peluh tu tak mengalir, stay atas dahi mcm tu je. saya ambik tisu dan kesat peluh tu. dia ckp tak perlu kesat peluh tu, jd saya biar je la bila titik2 peluh tu keluar lg. 

Bila sy perasan kedua2 matanya dh sekejap terbuka sekejap tertutup, saya ajar dia mengucap dan nmpk gerakan mulutnya melafazkannya. 

Bila dia tak dpt buka mata lg tp masih sedar, saya bisik kat telinga ajar mengucap dan dia angguk2kan kepala. 

Saya pun kata kat doc, patient tido kut. Pd masa tu la doc tu panik. doc sorang lg kata dah nk sampai pun, tp doc yg panik tu suruh ambulan diberhenti. selepas beberapa minit mereka gagal buat arwah sedar, baru la ambulan bergerak ke husm yg jaraknya yg dah dekat. 

Sampai husm, msk wktu mgrb, doc kat situ tekan2 dada arwah smbl melafaz Allahu Akbar tak henti2. 

Saya baca surah Yaasin tp adik arwah mtk saya p solat mgrb dulu, kemudian dia pulak p solat. selesai solat, doc kata arwah dah tak ada lg. 

Bila sembang2 dgn doc2 kat situ, doc2 yg ada dlm ambulan ckp mgkn arwah dh hbs umur dlm ambulan tu. 

Mana2 pun, saya ok je. Sbb arwah meninggal masih dlm pantang, ramai kata dia mati syahid kecil. Keluar titik2 peluh atas dahi tu mcm tanda mati dlm kebaikan. 

Walahu'alam. alamak, panjangnya tulis ni hehe.

kehilangan org tersayang disebabkan kematian mmg satu ujian yg berat dlm hidup, tak kira siapa kita, kan. lain org lain caranya untuk hadapi tekanan hidup akibat ujian yg diterima. yg penting, biarlah ujian yg kita terima dpt mendekatkan lg diri kita kpd Allah, bukan sebaliknya. mmg tak nafi aku hampir tewas dlm proses untuk mengembalikan kekuatan fizikal dan mental untuk teruskan perjalanan hidup. Alhamdulillah, Allah masih sayangkan aku


we got married on 06/06/1996. she passed away on 23 feb 1999.

-Ahmad Shamsu

p/s Allahyarhamah isteri Sham telah meninggal ketika bersalin buah hati cinta mereka yang pertama,arwah dikatakan terjatuh dalam bilik air ketika telah beberapa hari bersalin yang membawa pada ajalnya.Meninggalkan Sham bersama puteri kecilnya.

Namun demi menghormati permintaan ibu arwah, sibayi yang masih merah diserahkan dalam jagaan ibu mertuanya dengan berat hati...sedihnya hanya Allah yang tahu..


Affina membesar sebagai gadis sunti yang comel...buah hati Sham yang persis wajah ibunya kini telah pun berusia 15 tahun.

Sehingga hari ini Sham hidup dengan kenangan arwah isterinya..doa dan .impiannya hanya satu.... ingin bertemu arwah isterinya di syurga...hatinya belum terbuka kepada wanita2 lain...cintanya hanya satu....isteri tersayang selain dari Allah ,tuhan yang satu

Diminta semua rakan2 pembaca dapat kiranya sharekan entry ini diwall atau dilaman blog masing2,atas permintaan suami arwah sendiri sbb ramai rakan2 arwah tidak tahu yang sebenarnya arwah telah meninggal....terimakasih

Alfatihah buat Allahyarhamah

Catat Ulasan

11 Ulasan

  1. Sedihnya sy baca ni.. Alfatihah buat arwah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar..ketika membaca cerita dari kawan saya..sebak sungguh,tapa sedar airmata saya mengalir laju,andainya saya berada ditempatnya,mampukah saya setabah dia..

      Padam
  2. Arwah Jamaizah merupakan rakan saya semasa menuntut di ITM Shah Alam

    BalasPadam
  3. Arwah Jamaizah adalah rakan saya semasa belajar di ITM Shah Alam dahulu.. Alfatihah utk arwah..moga Allah cucuri rahmat keatas roh beliau dah kumpulkannya di kalangan para syuhada

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tidak berpeluang mengenali arwah,mengenali arwah hanya melalui facebook rakan saya ini...namun beruntungnya arwah bersuamikan seorang yang sangat setia dan baik..Al fatihah

      Padam
  4. Ya Allah kau ampunkan segala dosa semasa hayatnya, limpahkan rahmatMu keatas roh beliau.tempatkanlah beliau bersama2 kekasihMu disana..Amin Ya Rabbul 'alamin.

    BalasPadam
  5. Ya Allah kau ampunkan segala dosa semasa hayatnya, limpahkan rahmatMu keatas roh beliau.tempatkanlah beliau bersama2 kekasihMu disana..Amin Ya Rabbul 'alamin.

    BalasPadam
  6. Ya Allah kau ampunkan segala dosa semasa hayatnya, limpahkan rahmatMu keatas roh beliau.tempatkanlah beliau bersama2 kekasihMu disana..Amin Ya Rabbul 'alamin.

    BalasPadam
  7. Suami hebat. Moga Allah menempatkan isteri si suami di kalangan orang2 beriman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aminnn...andai kita ditempat Sham..rasanya akak tidak mampu setabah beliau..kini hidup Sham di KL bertemankan kucing2nya,sementara anaknya masih dalam jagaan keluarga mentuanya

      Padam

jerit kat sini