Kenali Natascha,Kanak-kanak Yang Dikurung Dan Dirogol Selama 8 Tahun

Kenali Natascha,Kanak-kanak Yang Dikurung Dan Dirogol Selama 8 Tahun

Loading...
Natascha Kampusch, wanita Austria yang diculik ketika kanak-kanakdan dikurung di bilik bawah tanah di sebuah rumah di Austria selama lapan tahun,akhirnya mendedahkan bahawa dia telah dirogol oleh penculiknya, Wolfgang Priklopil. 

Kampusch, yang diculik ketika berusia 10 tahun, sebelum ini sentiasa enggan bercerita butir terperinci apa yang berlaku kepadanya semasa ‘dipenjarakan’ di dalam bilik bawah tanah di rumah Priklopils di Strasshof, Austria.
        Bagaimanapun, Kampusch pertama kali membuat pendedahan itu ketika wawancara televisyen di Jerman pada hari lahirnya yang ke-25, menjelang pengumuman filem 3096 Days, baru-baru ini.
        
Filem perdana ditayangkan di ibu negara Austria, Vienna itu berdasarkan pengalaman Kampusch dan judulnya mengambil, jumlah bilangan hari beliau dalam kurungan. Filem berkenaan menceritakan, kisah hidupnya sebagai tawanan sebelum dia melarikan diri pada Ogos 2006.

        Dalam wawancara yang dihoskan Günter Jauch itu,Kampusch juga mendedahkan, didorong perasaan untuk membunuh diri atau tinggal di luar negara oleh tuduhan bahawa dia terbabit sama dalam pengalaman pahit dilaluinya. 
 
        Ini berikutan, beliau sering dituduh, tidak memanfaatkan kesempatan untuk melarikan diri dari Priklopil. Bagaimanapun, kata Kampusch bukti di tangan polis mengatasi pandangan awam. 

Hal itulah yang membuatnya bersetuju untuk mengubah skrip filem yang menunjukkan adanya perkosaan.

        Dalam wawancara itu Jauch bertanya, “Jadi, anda sekarang mengatakan kepada umum, inilah apa yang terjadi, sekarang tolong biarkan saya hidup tenang?" Wanita itu menjawab, “Ya.”

     “Saya akan beritahu orang ramai mengenai hal itu kerana ia berlaku dan kini meninggalkan saya sendirian,” tegas Kampusch.

Bunuh diri

Kisah Kampusch yang diculik pada pagi 2 Mac 1998 ketika 
dalam perjalanan ke sekolah dan ‘dipelihara’ serta dikurung oleh penculiknya sehingga akhirnya, beliau berjaya melarikan diri pada 23 Ogos 2006, ketika Prikopil sedang menelefon, mengejutkan dan mendapat liputan seluruh dunia.

Rentetan terbongkar dan berakhir tragedi itu, pelbagai pertanyaan timbul. Bagaimanakah Kampusch menjalani masa kanak-kanaknya terkurung di ruang bawah tanah? 

Manusia seperti apakah Prikopil dan apakah sebenarnya yang dituntutnya dari gadis itu?  Apakah hubungan sebenar yang terjadi antara penculik dengan tawanannya? 

Kenapa Kampusch menunggu sekian lama untuk melarikan diri sedangkan, beliau ada berbagai kesempatan berbuat demikian?

        Priklopil ialah seorang juruteknik komunikasi Austria. Pemuda itu membunuh diri dengan melompat di depan kereta api yang bergerak, tidak lama selepas Kampusch melarikan diri. 

Perasaan bercampur aduk

Kampusch yang mendapat lebih RM26 juta (5 juta pound) hasil dari penjualan buku, wawancara TV dan majalah, masih memiliki perasaan campur aduk terhadap Prikopil yang disebutnya, 'penjahat'. 

 Ketika di kurung, wanita itu dilaporkan, membawa foto penjahat itu bersamanya sepanjang waktu, tinggal di rumahnya, menjaga keretanya dan beberapa kali pergi ke luar negeri dengan nama palsu kerana perhatian diperolehnya dari pemuda itu.
        
Kampusch berkata, beliau berharap Priklopil tetap hidup supaya boleh menceritakan versi dia dari kisah berkenaan. Kampusch memberitahu, ruang bawah tanah di rumah Priklopil, yang sekarang menjadi miliknya, telah semak tidak terurus. 

“Itu yang baik, rasanya,”  katanya.

        Ketika berbicara mengenai kehidupan selepas melarikan diri, beliau berkata, “Setiap hari saya cuba berfikiran positif, untuk menganalisis apa yang terjadi pada saya. 

Fakta bahawa saya masih kanak-kanak, benar-benar membantu. Sebagai  kanak-kanak, anda masih naif dan percaya pada keadilan.”

Kampusch berkata, dirinya adalah di bawah penguasaan intelektual Priklopil, yang belum pernah punya teman wanita dan merancang menjadi pasangan pengantin lelaki kepada Kampusch sampai gadis itu jatuh cinta dengannya. 

        “Semakin banyak maklumat yang saya tahu mengenai dirinya, semakin saya boleh memahami niatnya,” katanya.

        Kampusch berkata, meskipun beliau pergi ke kedai dengan Priklopil dan berpeluang sekali keluar meluncur ski, tiada kesempatan untuk melarikan diri. 

        “Ada tahun-tahun, penuh tekanan pada saya. Rasanya seperti sebuah penjara dalaman yang membuatkan, amat mustahil untuk saya melarikan diri. Saya begitu takut.  Priklopil beritahu, dia akan menusuk siapa saja yang mencuba untuk membantu saya,” kata Kampusch.

        Malangnya, orang ramai tidak percaya dengan penjelasan Kampusch.  Bahkan beberapa ahli politik Austria dan pengamal undang-undang percaya, Kampusch tidak memberitahu kebenaran keseluruhan cerita ketika beliau menghabiskan masa dengan penculiknya. 

    “Bagi saya ia adalah satu beban yang sukar untuk ditanggung dan pernah berkira-kira untuk tinggal di luar negara selama-lamanya atau membunuh diri,”  kata Kampusch.

Filem 3096 hari

Filem, berdasarkan autobiografi, 3096 Days, ada memaparkan adegan Kampusch  digari dengan kabel pada pergelangan tangan Priklopil ketika sedang didera secara seksual. 

Sebelum ini, dalam autobiografi Natascha tidak bercerita ada hubungan seks dengan penculik dan hanya menyatakan, Priklopil mahu “untuk dipeluk”.

        “Apabila saya membaca skrip filem, saya tertanya-tanya mengenai adegan serangan seksual itu. Tetapi ia adalah OK kerana tidak merentasi sebagai positif atau menghinakan. Orang yang berfantasi, terdapat sebarang permainan seks akan kecewa,” katanya.

        Tambahnya, apabila melawat ke set filem adalah sukar baginya tetapi ia juga memberi kekuatan kepadanya. Ini disebabkan, belia tahu bahawa dalam realiti, beliau  melarikan diri dari sana. 
       
 “Kembali dalam bilik sebenar, saya tidak tahu sama ada saya boleh hidup,” ujarnya.

Kampusch masih menerima kaunseling dua kali seminggu, menghabiskan banyak masa membeli-belah dan rutin harian serta merehatkan diri sambil menjaga tangki ikan, dan mengait.
        
Filem, dibintangi pelakon Ireland Utara, Antonia Campbell-Hughes, sebagai  Kampusch, akan dikeluarkan bulan ini di seluruh Eropah dan menunjukkan Priklopil mengurung mangsa yang masih kanak-kanak di dalam bilik bawah tanah dibina di rumah dan merogolnya.

        Filem ini berakhir dengan pertemuan Kampusch dengan ibu bapa beliau dan Priklopil membunuh diri. 

Kes sebenar masih belum ditutup. Penyiasat Austria telah menyenaraikan bantuan FBI dan BKA Pejabat Polis Persekutuan Jerman Jenayah untuk melihat, sama ada kesilapan telah dibuat dalam penyiasatan dan sama ada Priklopil bertindak sendirian atau mempunyai rakan jenayah.

INFO:
Antara yang dipaparkan Natascha Kampusch dalam buku autibiografi 3,096 Days:

* Dipukul 200 kali seminggu, dirantai dan dipaksa tidur bersama penculiknya.

*  Priklopil kerah dia sebagai hamba dengan membuat kerja rumah dalam keadaan separuh bogel.

* Dipaksa memanggil penculiknya itu 'My Lord' atau 'Maestro'.

* Penculiknya memberitahu, dia bukan lagi Kampusch tetapi menjadi milik lelaki itu.

* Mendakwa dipukul begitu kuat oleh Priklopil sehingga tulangnya patah.

* Priklopil memarahinya apabila dia menangis. Penculik akan cekup lehernya dan mengheret ke sinki, lalu membenam 
kepalanya dalam air sehingga  hampir lemas.
  
Sumber:luarnegara

Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini