Doa siibu terhadap anaknya yang derhaka

Doa siibu terhadap anaknya yang derhaka

Loading...
Rasulullah SAW bersabda dengan maksud: Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendakNya, hingga ke hari Qiamat, kecuali balasan menderhakai kedua ibu bapa. Maka sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati - Diriwayatkan oleh Al-Hakim

Suatu hari seorang alim berniat untuk pergi ke Tanah Suci mengerjakan ibadah haji. Waktu dia meminta izin kepada ibunya, ternyata ibunya yang sudah tua itu sangat keberatan.

Menurut ibunya, “Tunda dahulu keberangkatanmu sampai tahun depan”. Ia merasa bimbang terhadap keselamatan anaknya, kerana orang alim itu adalah satu-satunya anak yang hidup dari hasil perkahwinan dengan almarhum suaminya.

Rupanya orang alim yang soleh itu sudah tidak dapat menahan keinginannya untuk menunaikan rukun Islam yang kelima. Maka, walaupun tidak mendapat restu dari ibunya, dia berkemas-kemas lalu berangkat menuju ke Tanah Haram.

Jelas keputusannya ini bertentangan dengan ajaran Nabi kerana redho Allah bergantung kepada redho orang tua, begitu pula murka Allah terletak dalam murka orang tua.

Dan kisah dibawah ini pula adalah kisah yang berlaku di negeri Kelantan...juga kisah anak derhaka

Anak derhaka tak mengaku salah


 Kota Bharu: Seorang pemuda berusia 20 tahun yang sebelum ini mengaku bersalah atas dua tuduhan menyebabkan kecederaan dan hendak mengaibkan kehormatan ibu kandungnya, menukar pengakuan di Mahkamah Majistret, di sini, semalam.
Tertuduh, Mohammed Nor Alief Abdul Maleq Ab Manan, mengaku tidak bersalah atas tuduhan itu di hadapan Majistret Nik Habri Muhamad.
Mengikut kertas pertuduhan, dia didakwa dengan sengaja menyebabkan kecederaan terhadap ibunya dengan menggunakan sebatang kayu penyapu bentuk bulat bersalut plastik warna merah berukuran kira-kira 57 sentimeter panjang, di Taman Intan, Lorong LPP, Lundang, di sini, pada jam 6.30 petang, 21 Disember 2013.
Dakwaan dibuat mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga tiga tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada seksaan itu.
Berdasarkan pertuduhan kedua, dia didakwa dengan maksud hendak mengaibkan kehormatan ke atas ibunya sambil menyebut perkataan dan menunjukkan aksi lucah dengan maksud perkataan itu didengar dan aksi itu dilihat ibunya di tempat sama pada jam 8 malam, 20 Disember 2013.
Dakwaan dibuat mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara hingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
Pada prosiding semalam, tertuduh turut mengaku tidak bersalah terhadap satu lagi tuduhan iaitu gagal mengemukakan kad pengenalan apabila diminta pegawai polis untuk pemeriksaan di alamat sama pada jam 8 malam, 21 Disember 2013.




Catat Ulasan

1 Ulasan

jerit kat sini