Petanda Salji Arab

Sesuatu yang luarbiasa berlaku di Saudi apabila turunnya salji yang sangat lebat di Tabuk hingga padang pasir memutih diliputi salji. Tabuk merupakan tempat sejarah dimana berlakunya peperangan Tabuk yang terkenal di zaman Rasulullah s.a.w. Seperti diketahui, Arab Saudi merupakan kawasan gurun pasir yang sangat panas. Matahari bersinar sepanjang hari. Turunnya salji menjadi suatu fenomena alam yang jarang ditemui.

Dalam akhbar Alyaum, pemerintah kerajaan beraja Saudi Raja Abdullah menyuarakan simpatinya terhadap keadaan sejuk melampau yang dialami oleh penduduk didaerah tersebut. Manakala Gabenor wilayah Tabuk, 

Putera Fahd bin Sultan memberi jaminan akan menyediakan segala bantuan keperluan bagi menjamin keselamatan penduduk untuk menghadapi kesukaran cuaca sejuk melampau. Akhbar Al-Arabiya pula menyatakan suhu sejuk melampau yang mencengkam beberapa wilayah di Saudi mencecah -6 darjah celcius.
"Apabila kalian melihatnya, maka baiatlah dia walau harus merangkak diatas SALJI"
Apakah turunnya salji di tanah Arab ketika merupakan petanda berakhirnya kerajaan beraja sekarang dan akan diambil alih oleh tentera Al-Mahdi?

Perhatikan bagaimana keadaan cuaca ketika berlakunya peperangan yang di pimpin oleh Mahdi dalam keadaan bersalji, padahal tanah Arab berada dipadang pasir!

Dari Tsauban r.a: bahwasanya Rasulullah s.a.w bersabda: "Tiga orang anak Khalifah akan saling membunuh untuk memperebutkan harta kalian, namun kemudian tidak satupun dari ketiganya ada yang berhasil… kemudian muncul bendera-bendera hitam dari arah Timur, mereka menyerang kalian dengan pertempuran yang belum pernah terjadi sebelumnya". Tsauban berkata: kemudian Nabi s.a.w menyebutkan sesuatu yang aku tidak hafal, lalu beliau melanjutkan: "Apabila kalian melihatnya, maka baiatlah dia walau harus merangkak diatas SALJI" HR. Ibnu Majah

Berlaku perubahan waktu yang ketara semasa munculnya Dajjal yang juga merupakan petanda utama yang mengesahkankannya. Dimana pada ketika itu, hari pertamanya bagaikan setahun, hari kedua bagaikan sebulan. Sebahagian dari para sahabat ada bertanya kepada Nabi tentang panjangnya hari yang ada Dajjalnya tersebut: (Apakah cukup dalam satu hari yang panjang tersebut untuk melaksanakan shalat seperti hari biasanya?) Nabi s.a.w menjawab: "Tidak, akan tetapi perkirakanlah padanya waktu-waktu shalat".

Hadis tersebut disamping mengisahkan tentang waktu kedatangan Dajjal tetapi ia juga memberi alamat tentang bilakah waktu kedatangan tersebut. Pada waktu tersebut berlakunya perubahan cuaca yang amat ketara di bumi ini hingga bertukarnya masa sehari menjadi begitu panjang sehingga setahun dan beransur-ansur mengurang kepada sebulan seterusnya seminggu dan hinggalah kembali kepada waktu asal.


sedikit renungan bersama
(copy paste)

Anak aku tanya, kenapa kanak kanak agama kristian dapat hadiah dari Santa Clause? siapa Santa Clause? Siapa Pakcik berjanggut putih dan perut boroi yang menunggang kereta rusa dan bawak hadiah keliling dunia pada hari lahir Nabi isa?

Itu semua mitos wahai anak ku.., lain kali jika ada kawan ugama kristian yang bercerita tentang hari raya mereka, cuba korang tanya mereka.

Apa kena mengena Santa Clause dengan Nabi Isa? Sebab mereka sambut krismas sempena hari lahir Nabi Isa.., patutnya banyaklah cerita tentang Nabi Isa, tapi asyik cerita Santa Clause sajer, apa kaitannya?

Lepas tu Tanya lagi, kenapa nak kena ada pokok yang di gantung dengan lampu dan hadiah, ada dalam kitab ke? Atau suka suka? 

Lepas tu kat pokok ada pulak salji palsu…, seolah olah Krismas tu kena beraya dalam salji..

Padahal Nabi Isa lahir kat negara yang panas, padang pasir, dan di bawah poko kurma! patut jika orang kristian nak sambut krismas, mereka kena hias dengan pokok kurma, barulah ada kaitan dengan Nabi isa punya hari lahir, atau jika susah nak dapat pokok kurma, guna pokok zaitun.., atau pokok kektus pun boleh…, masih ada unsur padang pasir..

Tapi tak!, seluruh dunia, bila nak rayakan krismas, mereka hias pokok fir dan salji palsu.., patut mereka jika nak beraya buatlah macam orang islam beraya, orang Islam Malaysia beraya dengan bakar lemang dan rendang, orang islam di India beraya dengan makan roti tempayan atau roti nan, orang islam di arab dengan Nasi kurma, dan lain lain.., tak salahpun nak beraya.., tapi ikutlah adat masing masing, kenapa nak kena hias pokok fir dan salji tiruan, kenapa hari krismas nak kena makan coklat?

Jika amalan itu Jesus yang buat, ok.., tapi tak.., itu amalan orang putih, kenapa nak ikut barat dalam semua hal?.., tak bestlah macam ni, nak beraya, ikutlah adat Malaysia, tak salah jika bakar lemang dan rendang pada hari krismas…, atau gantung kad raya pada pokok kelapa sawit hiasan, paderi tak marahlah.., Fatherpun akan ampunkan dosa., kan?

Dan satu lagi.. Santa Clause, juga tak sesuai pakai baju sejuk yang tebal dan bewarna merah di Negara Malaysia, panas!! kereta rusa juga tak sesuai, patut naik kereta lembu, baru ada ciri Melaysia, dan tak salah jika Santa Clause pakai baju cekak musang dan bersamping.., ho ho ho!

Arghh, sudahlah anak, jika korang tanya mereka, tentu mereka tak tahu nak jawab apa sebab amalan sambut krismas ni bukan amalan jesus, tapi lebih kepada bisnes, yang mana satu sistem merangsang ekonomi di mana belanja perlu dikeluarkan oleh ibu bapa untuk beli hadiah, hias rumah dan makan besar dengan alasan yang murni, lagipun musim salji, aktiviti jual beli agak slow, so, dengan adanya sambutan krismas, adalah alasan nak berbelanja.

Moral untuk kita orang islam, jika nak beraya, berayalah macam Nabi Muhammad saw, bukan ikut nafsu nak berlagak sesama jiran, adohai..


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!