Menarik.....Ikuti Sejarah Mulanya Nasi Lemak

Meh kita belajar sejarah malam ni...sejarah nasi lemak....

Jom..kita start

Pada zaman kesultanan Melaka, tinggallah Mak Kuntum bersama anaknya Seri.

Suami Mak Kuntum telah lama terkorban dalam pertempuran menentang musuh di Selat Melaka.

Adapun Mak Kuntum ini kerjanya mengambil upah mengurut. Setiap awal pagi, Mak Kuntum telah keluar dari rumahnya untuk mencari pelanggan. Tinggallah Seri seorang diri dirumah untuk menjalankan kerja rumah seperti memasak, membasuh, mengemas rumah dan sebagainya.

Begitulah kehidupan dua beranak ini setiap hari walaupun pada cuti umum.

Hendak dijadikan sejarah, pada suatu hari.. timbul rasa jemu dalam sanubari Seri kerana memasak nasi dengan cara

yang sama. Begitu juga dengan lauk. Kalu tak ikan goreng, ikan gulai. Kalau tak ikan gulai, ikan bakar. Seri sudah muak dengan masakan tersebut.

Sebagai langkah alternatif, Seri mula memikirkan cara lain memasak nasi supaya terdapat kelainan pada rasa nasi.

Mula-mula Seri memasukkan sedikit lengkuas kedalam

nasi yang sedang dimasak. Oleh kerana masih tak

berpuas hati, Seri mencampurkan sehelai daun pandan untuk
menyerikan lagi nasi tersebut.

"Biar kewangian bau nasi yang dicampur dengan daun pandan dapat membangkitkan selera mak aku bila dia balik nanti. Tentu mak akan puji aku nanti.

" bisiknya didalam hati.

Pada waktu tengahari, Mak Kuntum pun pulanglah kerumah.

Seri pun menghidangkan nasi ciptaannya itu. Terperanjatlah mak
Kuntum melihatkan nasi yang tidak pernah dilihat sepanjang hayatnya.

"Apa kau masak ni, Seri?"

"Nasi le! Mak!" jawab Seri, berulangkali Mak Kuntum

bertanyakan kepada Seri. Setiap kali juga Seri menjawap, "Nasi le! Mak!".

Semenjak hari itu, lekatlah nasi tersebut dikenali dengan

NASI LEMAK.

Ulasan

  1. Oooww... gitu rupanya. Hehee

    BalasPadam
  2. macam betul je..he he, habis takde masuk santan pun...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi..agaknya mula2 dulu x masuk santan kot

      Padam
  3. serius ke ni?? btul ke ni?? ksah bnar ke ni??? mcm tpu je???? mcm dongeng je??

    BalasPadam
  4. haha,,tepuk dadaa tanya selera

    BalasPadam
  5. Pada zaman kesultanan Melaka dulu, cuti umum tu pada hari apa? Sejarah asal mula nasi kera bu bila pula nak diterbitkan?

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!