MUMIA AMEN-RA MARAH PUNCA TITANIC KARAM

MUMIA AMEN-RA MARAH PUNCA TITANIC KARAM

Loading...
Misteri Kemarahan Mumia Punca Titanic Karam? sepertimana yang kita tau dimana kisah benar Titanik karam adalah di sebabkan oleh perlanggaran dengan iceberg namun begitu mungkin ada yang tidak tahu di sebalik dari kejadian tersebut dikatakan ianya berpunca daripada kemarahan mummia sumpahan Puteri Amen-Ra. Ikuti kisah di bawah ini.....

DARIPADA semua kisah luar biasa, sumpahan Puteri Amen-Ra yang hidup kira-kira 1,500 tahun Sebelum Masihi dikatakan cerita paling mengganggu dan sukar untuk dijelaskan kerana dipercayai menjadi penyebab kapal paling hebat pernah dibina, Titanic, tenggelam.

Apabila meninggal dunia, mayat puteri itu dimasukkan dalam keranda kayu dan dikebumikan di Luxor, di tebing Sungai Nil. Sumpahan Amen-Ra bermula pada lewat 1890-an apabila empat lelaki Inggeris yang kaya melawat Luxor dan terdorong membeli keranda mengandungi mumia puteri itu.

Mereka saling berlumba meletakkan harga tertinggi dan akhirnya keranda dimiliki salah seorang daripada lelaki berkenaan yang membayar harga sehingga beribu Pound.
Dia membawa keranda itu balik ke hotel penginapannya dan beberapa jam kemudian lelaki itu dilihat berjalan seorang diri ke arah gurun dan tidak pernah kembali lagi ke penginapannya sejak itu. Keesokan hari, salah seorang daripada tiga yang masih ada di hotel itu ditembak secara tidak sengaja oleh pembantu berketurunan Mesir.

Tangannya cedera teruk sehingga terpaksa dipotong. Lelaki ketiga tidak terkecuali menerima nasib buruk sebaik kembali ke tanah air apabila mengetahui bank yang menyimpan wangnya muflis, manakala rakannya yang dulu kaya raya mengalami sakit teruk hilang kerja dan terpaksa menjual mancis di jalanan. 

Bagaimanapun, keranda berkenaan tiba di England dan dibeli oleh seorang ahli perniagaan tetapi dia mendermakannya kepada Muzium Britain selepas tiga anggota keluarganya cedera dalam kemalangan jalan raya dan rumahnya dijilat api.

 Misteri terus melingkari keranda itu apabila trak yang digunakan untuk mengangkutnya ke muzium tiba-tiba berundur ketika kerja memunggah dilakukan. Ketika diangkat menaiki tangga oleh dua pekerja, seorang daripadanya terjatuh dan patah kaki, manakala seorang lagi, yang sihat, meninggal dunia secara mengejut dua hari kemudian.

Sebaik keranda puteri itu diletakkan dalam Ruang Mesir di muzium itu, masalah lain pula timbul. Penjaga malam muzium melaporkan kerap mendengar suara tangisan dari dalam keranda.

Apabila seorang pengunjung mengejek wajah yang dicat pada keranda itu, anaknya meninggal dunia disebabkan campak tidak lama kemudian.

 Akhirnya, pihak berkuasa terpaksa memindahkan mumia itu ke bawah tanah dengan harapan ia tidak lagi mencetuskan masalah. Namun, ia tidak menjadi kenyataan kerana dalam masa seminggu, seorang pembantu sakit teruk dan penyelia yang bertanggungjawab memindahkan keranda itu ditemui mati di mejanya.

 Seorang jurugambar yang mengambil gambar keranda itu mendapati cat padanya jelas menunjukkan wajah manusia yang menakutkan.

Dia kemudian balik ke rumah, mengunci diri dalam bilik tidur dan menembak dirinya. Kisah paling menarik mengenai sumpahan Puteri Amen-Ra ialah apabila seorang pakar arkeologi yang menganggap apa yang terjadi cuma kebetulan, membayar harga mahal untuk memiliki mumia itu dan mengatur pemindahannya ke New York.

Pada April 1912, pemilik baru mayat Amen-Ra mengiringi keranda itu menaiki kapal persiaran yang akan melakukan pelayaran bersejarah ke New York.

Pada malam 14 April, keranda Amen-Ra mengiringi mayat 1,500 penumpang yang tenggelam ke dalam lautan Atlantik apabila Titanic, yang dikatakan tidak akan tenggelam kerana memiliki ciri-ciri keselamatan tercanggih ketika itu, karam selepas terlanggar bongkah ais.


taotauajer.blogspot.com

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Mmg mengerikan.. takut klu kita terjebak dgn perkara2 sumpahan mcm ni.. semoga Allah sentiasa melindungi.

    BalasPadam
  2. Betul ke kak atie. Baru pertama kali dgr cerita ni

    BalasPadam
  3. Banyak cerita dan versi tentang sumpahan mumia dari Mesir ni. Setengah mengatakan disebabkan virus yang tersangat halus dan bahaya yang menyebabkan mereka yang terlibat dengan sesuatu mumia itu bertindak di luar kawalan bila virus tersebut merosakkan otak mereka yang menyentuh mumia tersebut semada secara sengaja ataupun tidak. Kuasa Allah semua tu.

    BalasPadam

jerit kat sini