Kuasa Dan Kasih Anak Sulong,Egokah Mereka?

Kuasa Dan Kasih Anak Sulong,Egokah Mereka?

Loading...
Ini adalah anak sulong akak,baru setahun bekerja sebagai guru (opsyen:Addmath)di SMK Taman Perling,Johor Bahru(ops..x de kena mengena ngan cerita dibawah ye....)
Garang?hihihi....no komen!!
Biasanya anak pertama dalam keluarga menerima kasih sayang melimpah daripada ibu bapa. Tambahan pula kehadirannya dinantikan bertahun-tahun lamanya.
Kini anak itu sudah semakin membesar dalam usia remaja. Sebagai kakak atau abang sulung, tanggungjawabnya bukan saja sebagai seorang anak, lebih berat lagi perlu menjaga tingkah laku adik-adik yang lain. 
Dalam konteks ini, anak sulung adalah ketua dalam susunan adik beradik, walaupun bapa sebagai ketua keluarga. Oleh demikian, anak sulung mempunyai hak untuk untuk mengawasi pergerakan adik-adik.

Difahamkan, kebanyakan ibu bapa inginkan anak sulung lelaki kerana boleh bertindak menjaga adik-adik di bawahnya nanti, malah boleh menjadi ‘wali’ bagi adik beradik perempuan sebagai ganti jika ayah tiada nanti.

Sebagai anak sulung, segala keinginan dan impian ada ketikanya mereka sanggup abaikan demi menjaga perasan adik dan mendahulukan mereka dalam setiap hal.

Pengorbanan yang dicurahkan adalah semata-mata untuk melihat adik-adiknya menggapai impian, seterusnya membanggakan ibu bapa. 

Sebahagian kes yang berlaku dalam keluarga kurang berkemampuan di mana anak sulung berhenti sekolah untuk keluar bekerja bagi mencari sesuap nasi buat adik-adik. 

Meskipun nampak mereka mampu menggalas tanggungjawab itu, pasti akan terasa ‘beban’ terutama ketika usia yang masih mentah. Ketika ini mereka seharusnya menyambung pelajaran bukan bersengkang mata mencari wang. 


Terkena tempias

Secara zahirnya, dalam satu tandan pisang pasti ada yang busuk. Begitu juga dalam keluarga, sebagai anak sulung tentu ada rasa tekanan dengan kenakalan sikap adik yang tak mahu mendengar kata. 

Jika ada kesalahan yang dilakukan si adik, mereka turut terkena tempiasnya dan dianggap tak pandai jaga adik walaupun kesalahan itu bukan berpunca daripadanya. 

Sudut positifnya, anak pertama menjadi contoh kepada adik-adik dengan keperibadian yang baik. Selain menjadi kebanggaan buat adik-adik untuk mengikut jejak langkah abang dan kakak yang sudah berjaya. 

Penulis sempat bertemu seorang anak sulung perempuan, berumur 22 tahun, yang masih menuntut di sebuah institut pengajian tinggi di ibu negara. Biarpun meminta untuk merahsiakan identiti dirinya daripada tatapan pembaca lain, namun kisahnya dapat dijadikan teladan. 

“Saya anak sulung daripada enam orang adik beradik. Oleh itu, saya harus menunjukkan contoh yang baik kepada adik-adik yang lain terutama mereka yang masih bersekolah. 

“Disebabkan saya dilahirkan dalam keluarga yang sederhana, saya tekad untuk tekun belajar semasa di bangku sekolah sehingga berjaya melangkah ke universiti tempatan. 

“Namun ada ketikanya diri rasa tertekan dengan kenakalan adik-adik terutama mereka yang tak minat untuk sambung belajar ke peringkat lebih tinggi. 

“Banyak masa mereka habiskan dengan benda yang tak mendatangkan kebaikan seperti melepak, ponteng sekolah dan cuba untuk menghisap rokok, walaupun masih bersekolah. 


Melawan kata-kata

“Sebagai anak sulung, saya berperanan menjalankan tanggungjawab menjaga perilaku adik-adik. Bila ada saja barang yang mereka perlukan, saya ambil tahu.

“Pernah suatu ketika, adik bongsu curi-curi hantar mesej kepada teman lelakinya. Jadi saya rasa aneh dan syak sesuatu yang tak baik. Ketika dia leka keluar dengan kawan-kawan sehingga tertinggal telefon di rumah, saya ambil untuk teliti gajet itu. 

“Saya sedih dan terkejut bila membaca setiap baris ayat yang dihantar kepada teman lelaki menggunakan perkataan yang kurang baik lebih-lebih lagi datangnya daripada gadis remaja yang masih bersekolah. 

“Jadi sebagai kakak sulung, saya menasihati dia agar sentiasa menjaga maruah diri dan tak sesekali melakukan perbuatan buruk terutama bila berkawan dengan mereka yang hanya nak ambil kesempatan semata-mata. 

“Namun nasihat itu tak diendahkan malah melawan kata-kata saya. Katanya, saya tak harus campur urusan peribadinya sedangkan saya beri nasihat yang berguna. Bimbang dia menyesal kemudian hari.

“Saya hanya manusia biasa dan kesabaran saya ada hadnya. Bila ditengking dengan adik sendiri, kesabaran saya hilang sehingga tangan saya melayang ke pipinya dan akibatnya, dia tak mahu bertegur sapa dengan saya sampai sekarang. 

“Begitu juga adik-adik yang lain menganggap saya perasan bagus dan melempar tuduhan bahawa saya dengki dengan kehidupan mereka. Sebagai anak sulung, memang saya sedih dengan sikap adik-adik yang begitu. 

“Kini saya jarang lagi menegur adik-adik, cuma memantau dari jauh agar mereka tak terus hanyut dalam landasan kehidupan. Bagi remaja luar yang dilahirkan sebagai anak sulung curahkan kasih sayang anda itu dalam pelbagai cara agar dirasai oleh adik-adik bahawa pengorbanan seorang anak sulung tak ada batasnya,” katanya.

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. t/jwb sbg anak sulung memang besar, saya pun anak sulung, anak perempuan tunggal pulak tu.

    BalasPadam
  2. @Nor Azimah
    kdg2 kalau nak tahu anak sulong selalu nampak serius..agaknya mmg begitu kot

    BalasPadam

jerit kat sini