Benarkah Haiwan-haiwan Ini Menandakan Wujudnya Kehadiran Makhluk Halus?

Apakah kamu percaya dengan kewujudan makhluk halus atau yang sering kali disebut setan? Banyak di antara kamu yang tak percaya adalah kerana tak boleh merasakan kehadirannya, kecuali jika kamu memang dianugerahi kemampuan indra ke-6.

 Tapi rupanya tak menjadi dominasi manusia saja ketika mereka merasa ada makhluk halus yang tiba-tiba datang mendekatinya. Ada beberapa haiwan yang dipercayai dan menjadi mitos masyarakat sebagai tanda kehadiran makhluk halus




1. Ayam Jantan Berkokok 
 Ayam jago menjadi haiwan tanda bergantinya malam menjadi pagi melalui kokokan kerasnya. Tapi bagaimana jika ayam jago berkokok awal hari atau tengah malam sebelum subuh? 

Ada dua versi cerita. Cerita pertama menyebutkan itu ada gadis yang hamil di luar nikah, namun cerita kedua lebih bagus menyebutkan bahawa ayam jantan berkokok di malam hari bermakna dia melihat entiti.

2. Gagak Hitam
 Burung gagak adalah salah satu haiwan yang erat kaitannya dengan mitos kematian. Banyak filem seram yang menceritakan jika gagak menjadi petanda kematian. Seperti jika ada gagak hitam yang berlegar-legar di atas rumah seseorang, maka menunjukkan akan ada orang meninggal di tempat itu. Entah benar atau tidak.



3. Kehadiran Cicak
 Salah satu mitos yang paling terkenal di Indonesia adalah jika kamu kejatuhan cicak tepat di atas kepala, maka kamu harus menangkap, membunuh, dan membuangnya kerana jika tidak maka ayahmu akan meninggal.

Terdengar tak masuk akal memang, namun mitos lain menyebutkan jika kamu sedang ada di sebuah bilik lalu ada cicak yang berbunyi, maka ada kuntilanak yang tiba-tiba berada di dalam bilik sama denganmu.

4. Kunang-Kunang

 Kunang-kunang memang indah terutama saat berpendar kekuningan ketika mulai gelap. Tapi tahukah kamu kalau beberapa orang percaya jika kunang-kunang itu merupakan jelmaan iblis dan menjadi sebahagian daripada kuku orang mati. Ya, tidak ada yang tahu dari mana asal mitos mengerikan itu.


5. Tokek

 Hampir sama seperti cicak, tokek juga menjadi reptilia yang tak disukai kerana mitos yang menyebutkannya dekat dengan ilmu hitam. Seperti sebutan bahawa tokek adalah binatang jelmaan jin atau syaitan. Tapi ada juga mitos yang menceritakan jika ada tokek yang tiba-tiba berbunyi di dekatmu, maka ada juga setan yang mendekatiku.

6. Kucing Hitam

 Kucing hitam mungkin yang cukup popular dan erat kaitannya dengan cerita mistik. Banyak orang percaya jika kucing hitam adalah jelmaan penyihir jahat dan simbol pembawa sial. Bahkan  juga ada cerita yang menyebutkan jika mayat dilewati kucing hitam, maka itu petanda yang sangat buruk.

7. Salakan Anjing Malam Hari

 Berbeza dengan ayam jago yang berkokok di malam hari maka itu bererti melihat malaikat, jika kamu sedang terjaga dan tak boleh tidur lalu mendengar ada anjing yang menyalak tiba-tiba di tengah malam, maka itu bererti si anjing melihat syaitan. , entah benar atau tidak.Pendapat anda bagaimana?


Ulasan

  1. pernah dengar, memang binatang boleh melihat syaitan

    BalasPadam
  2. @Nor Azimah
    kata nenek akak duku,ayam boleh dgr suara2 dari alam kubur

    BalasPadam
  3. “Apabila kalian mendengar ayam jantan berkokok (di waktu malam), maka mintalah anugrah kepada Allah, karena sesungguhnya ia melihat malaikat. Namun apabila engkau mendengar keledai meringkik (di waktu malam), maka mintalah perlindungan kepada Allah dari gangguan syaithan, karena sesungguhnya ia telah melihat syaitan” ( Shahih Al Bukhari )

    BalasPadam
  4. @[m]i[m]i.[r]a[h][m]a[n]terimakasih atas perkongsian yg bagus ini

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!