Mangsa Korban Kapal Titanic Berubah Menjadi Hantu


Masih ingat dengan Titanic? Kapal pesiar mewah di tahun 1912 tersebut masih dikenang hingga saat ini. Sebagai kapal pesiar mewah, hanya orang kaya yang bisa menikmati pelayaran pertama Titanic. Dikabarkan sebagai kapal yang tidak akan pernah tenggelam, nyatanya Titanic tenggelam pada pelayaran pertamanya tanggal 15 April 1912.

Tragedi tenggelamnya Titanic karena melanggar gunung ais menjadi salah satu bencana kapal pesiar paling parah. Sebanyak 1.500 penumpang meninggal dunia dan banyak yang tidak diketahui khabarnya. Tenggelamnya Titanic ikut memunculkan berbagai cerita mistik yang menyeramkan, inilah 5 di antaranya,

Hantu di Rumah Mayat

Setelah Titanic tenggelam, pasukan penyelamat menemukan ratusan tubuh korban yang meninggal. Ratusan mayat itu dibawa ke rumah mayat Snow & Co di Halifax, Nova Scotia. 


Tahun demi tahun berlalu, rumah mayat tersebut beralih fungsi menjadi restoran Five Fisherman. Di tempat tersebut, sering terjadi peristiwa aneh seperti gelas melayang atau peralatan makan yang jatuh sendiri ke lantai.
Penampakan di Pameran Benda 'Peninggalan' Titanic 
Beberapa bahagian Titanic yang tenggelam di dasar laut sudah diangkat. Benda-benda yang tersisa masih ada yang utuh walaupun tenggelam puluhan tahun. 

Benda-benda tersebut dipamerkan dalam sebuah pameran dan muzium. 
Pada tahun 2008, diadakan pameran barang-barang peninggalan Titanic yang sudah diangkat. 

Yang menyeramkan, beberapa pengunjung pameran dan pegawai melaporkan adanya penampakan aneh di sekitar bilik yang memaparkan benda-benda dari Titanic. 

Seorang paranormal mengatakan bahawa penglihatan aneh tersebut adalah korban Titanic yang mtelah mati.

Diikuti Mangsa Korban Yang Naik Bot


Pada tahun 1990, Jaime Rodriguez warga San Francisco mengatakan bahawa dirinya diikuti hantu. Setelah diselidiki, ternyata pangsapuri yang diduduki Jaime adalah bekas pangsapuri penumpang yang selamat dari tragedi Titanic, Dr Henry Washington Dodge. 

Pada masa tragedi tenggelamnya Titanic, Dr Henry naik ke bot yang sebenarnya khusus untuk penumpang wanita dan anak-anak. Walaupun dirinya selamat, dia mendapat caci maki atas sikapnya yang tidak gentle. Kerana mengalami dan tekanan, Dr Hendry bunuh diri di apartmennya pada tahun 1919.

Hantu Orang Kaya Baik Hati 
Ingat dengan sosok wanita kaya baik hati dalam filem Titanic? 

Molly Brown dan keluarga

Khabarnya, sosok tersebut memang ada. Orang kaya baik hati tersebut bernama Margaret "Molly" Brown. 

Sama seperti dalam filem, wanita tersebut selamat, termasuk suaminya. Namun yang aneh, rumah mereka di Denver, Amerika Syarikat menjadi salah satu rumah berhantu. 

Rumah Molly telah dijadikan muzium

Beberapa orang melaporkan penampakan Molly dan suaminya berada di sekitar rumah. 

Rumah Kapten Kapal 


Kapten kapal Titanic, Edward John Smith tidak lepas dari cerita menyeramkan. 

Rumah sang kapten dikhabarkan sering dihantui dan mengalami rentetan peristiwa aneh. Rumah sang kapten dikhabarkan pernah mengalami banjir yang entah datang dari mana, udara sejuk tiba-tiba menyerang dan beberapa penampakan sering terlihat di sana.Benar atau tidak hal misteri tersebut terjadi kerana tragedi Titanic, belum diselesaikan.

Ulasan

  1. Balasan
    1. sama..walau dah banyak kali tgk,tatap x puas

      Padam
  2. Kapal yang ditargetkan tidak akan tenggelam malah tenggelam disaat pelayaran pertamanya? Hihihi lucu XD

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!