Header Ads

Kenapa Allah Berikan Cahaya Kepada Ikan?

loading...
Ikan ini hidup di dasar laut, dalamannya mencapai ribuan meter dari permukaan air dengan tekanan air yang sangat tinggi!

Didasar lautan ikan-ikan ini bercahaya,Tahukah anda kenapa? 

 Ini adalah ikan yang bertasbih kepada Allah SWT bergerak menempuh jalan yang telah ditentukan oleh Allah SWT Yang Maha Pencipta. 

Pertanyaan yang membuat para ilmuwan tidak dapat diterima akal adalah: 

Siapakah yang mengajar ikan-ikan ini mengeluarkan cahaya? 

 Siapakah yang memberinya kekuatan sehingga tahan terhadap tekanan air, suhu dingin dan di dasar laut yang gelap gelita ? 

Siapakah yang memberi tunjuk ajar kepadanya untuk bertahan hidup di dalam kedalaman laut yang amat gelap ini? 

Pertanyaan-pertanyaan ini bagi kita umat Islam yang berakal dan yakin, bahawa kita dan semua makhluk dimuka bumi, didasar lautan di udara, malah semuanya adalah milik Allah, Alangkah bodohnya jika seseorang mendakwa dia memilki ijazah dan pingat tanpa pertolongan Allah SWT, malah adalah mutlak dalam genggamannya… ingatlah segala-galanya akan hilang sekelip mata, kecerdikan akan hilang bila Allah tukarkan dengan gila, harta dan geran tanah ribuan ekar akan hagus, saham dan kekayaan akan merudum dan akan terbakar bila-bila masa… 

sedarlah wahai Ukhuwah semua.. kita adalah milikNYA, kita tidak mampu memiliki kita, apatah lagi selain dari kita.. 

Sesungguhnya Dia adalah Allah Yang Maha Kuasa yang telah berfirman:


                                                      (الذي أعطى كل شيء خلْقه ثم هدى) [طه: 50].

“(Allah SWT) yang telah memberi tiap-tiap sesuatu bentuk kejadiannya, kemudian memberinya petunjuk [1]. [1] Maksudnya: memberikan akal, instink (naluri) dan kodrat alamiyah untuk meneruskan kehidupan masing-masing.
Loading...

Tiada ulasan

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.