MUOR........Makin Lenyap Ditelan Jerebu!MERSING Apa Kurangnya....

Kenapa saya tulis Muor x tulis Muar..
Sebabnya kalau di Johor ni itulah bunyi sebutannya,kalau disebut Muar..lain benor bunyinya..
Sangat pelik kedengaran ...cer sebut..cer sebut..

Hari ini  jerebu yg melanda Muor semakin teruk ...tempat saya di Mersing sama juga,malangnya alat bacaan IPU x ada di Mersing,kalau tidak pasti termasuk dalam senarai IPU yg tidak sihat...

pulau-pulau sekitar Mersing langsung tidak kelihatan pagi ini...semuanya lenyap...kedengaran,amat menakutkan..

                            
                   Keadaan jerebu yang teruk melanda bandar Muor sejak awal pagi, semalam.


Muar: Jerebu kian teruk melanda daerah ini apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatatkan bacaan tertinggi mencecah 519 pada jam 8 malam tadi.

Keadaan itu menyebabkan had jarak penglihatan hanya kira-kira 50 meter, selain bau asap dan debu yang kuat.

                         

                   keadaan terkini di jeti Mersing(Foto:FB Ustaz Abdullah Mahmood)


                              

                                              matahari merah...sakit


                         
                           


  OPEN BURNING! sebelah dewan makan MRSM Mersing,mmg banyak  berlaku kebakaran hutan di Mersing...hampir setiap hari kedengaran siren bomba

                          

hati-hati..sentiasalah memakai topeng,difahamkan di sekolah tempat saya kerja dah ada pelajar mula semput dan berdarah hidung....tekak saya mula terasa perit..mata juga rasa pedih...

Bekalan topeng muka juga telah kehabisan baik di hospital mahupun dikedai2...
Andai terjadi simpton yg lebih teruk,cepat2 dapatkan rawatan

Ulasan

  1. kat mersing memang teruk kan?? tapi jemaluang katenya udara bersih je kak ... huhuh .. akak mersing dok mane ??? sy taman wawasan dulu .. haha .. jemput2 laa ke blog sye ea kak :D ------> http://adoredora.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. teruk nye jerebu skrg ni..rasanya tiap2 thn benda ni berlaku..

    BalasPadam
  3. @fairus mohamad noor
    betul tu,rasanya inilah tahun yg plg kritikal

    BalasPadam
  4. Alamak. So dr mersing nak masuk pulau tioman x boleh la yea? Ada sesiapa boleh bg info keadaan di tioman?

    BalasPadam
  5. @Shy Lorenzo
    lebih baik jangan sbb nelayan pun x turun kelaut..satu apa pun x nampak

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!

Wahai Lelaki Bernama Suami...Bacalah!!