Header Ads

Saya Manyak Suka Ini Cilita Maa.....

loading...
                                

SIAPA YANG RACIST SEBENARNYA....? APAKAH BENAR CINA NAK MEMERINTAH? DAN MENGHALAU ORANG MELAYU.....? JANGAN NAIKKAN ISU PERKAUMAN......


Suatu masa saya pergi ke sebuah kedai hardware..untuk membeli peralatan mengecat dinding sekolah.....lantaran pelajar-pelajar PMR pada masa itu telahpun selesai menduduki peperiksaan.....jadi pihak sekolah mengarahkan saya untuk membuat gotong royong mengecat dan membuat mural bagi beberapa dinding sekolah yang sudah berlumut....

Bila sampai di kedai tersebut saya pun....meminta agar disediakan barangan-barangan yang diperlukan dan tokeh cina kedai itupun dengan segera melaksanakan apa yang saya suruh.

Sedang saya melihat-lihat apakah lagi barangan yang diperlukan...dia melihat saya sambil tersenyum.....dan berkata:

" Incik....pakai itu topi putih...sokong tok guru ka?"

Saya tertawa kecil sambil menyatakan....

"mesti la itu saya punya idola..."

Kemudian dengan lebih mesra lagi dia berkata:

"Itu tok guru nik aziz...banyak suci.....(baik dan amanah) maaaa"

Saya tersengih dan bertanya kepadanya....

"Apa pasal awak cakap itu macam"?

"Saya punya kawan banyak meniaga sana negeri Kelantan....diorang cakap di Kelantan..banyak sinang mau meniaga...tarak rasuah..tarak kena bayar lebih...tarak kasi luit (duit) sama mana-mana olang besar...."

Saya merapatinya....dengan penuh minat saya bertanya lagi......

"Apa pasal awak cakap itu macam......sini Perak pun ok meniaga apa...."

Tokeh itu tersenyum kelat.....sambil berkata:

"Haiyyaaaa.....sini semua kena bayar maaaa....kalau mau meniaga kontraktor....kena banyak luit maaaaa....sana musti mau bayar...sini musti mau bayar..ini olang mau luit....sana olang mau luit......"

Saya termenung sebentar.....sambil memikirkan kata-kata tokeh kedai hardware itu.apakah dia merasa susah dengan rasuah yang diminta oleh orang Melayu kita..sehingga merungut sebegini....?

"Incik apa pikir?" katanya ......membuatkan saya tersedar dari lamunan.....

"Oh tarak apa-apa...cuma pikir.....kalaulah semua orang takut sama tuhan....tentu perkara macam ni tak berlaku"

Tokeh cina itu ketawa...sehingga nampak semakin sepet matanya.....namun terserlah lesung pipitnya tanda gembira dengan kata-kata saya tadi.......

"Incik..orang cina aaaaa..bukan mau kuasa dari olang melayu....kita sini mau cari makan......Cina kaya bukan sebab ambil dari olang Melayu kita beli....kita kerja....kita usaha....." ujarnya dengan nada macam nak menangis......

"Incik...kita beli tanah pun sebab pemimpin Melayu juga jual....kita ada projek pun sebab pemimpin Melayu dan kontraktor melayu sub sama kita......kita kasi luit rasuah pun...sebab mau senang dapat tender...." sambungnya lagi.......

Saya hanya terdiam dan termenung...mendengar rungutannya itu........

"Incik tau ka....bila mau mintak projek...bukan besar pun....tapi kena bayar luit macam-macam maaaa.....itu olang Melayu mau karaoke kita bayar...itu olang Melayu mau angpau kita bayar....itu olang Melayu mau amoi aaaa kita kasi....."

"Astaghfirullahilazim.....!!!" hati saya berkata..dan menyesal dan malu dengan bangsaku sendiri.....

"Incik ..olang cina di Malaysia sikalang aaaaa sudah pandai....kita ada maklumat dari dua sulatkabar.....pagi dan malam....semua ada cerita pasal Kelantan,...Nik Aziz...hudud.... hudud manyak baik maaa.... apa pasal mau takut...kalau kita talak mencuri....talak kena potong tangan maaaa...." kata tokeh itu sehingga naik mata putihnya menerangkan apa yang dia tahu....

"Subhanallah....subhanallah...." getus hatiku...merasa kagum dengan maklumat yang dia ada tentang Islam...jauh di sudut hati ini....saya merasa sebak dan terharu....

Incik..bila pemimpin Melayu mau duit kita olang Cina kasi.....dia cakap cina baik....cina maju....cina rajin.....tapi bila kita olang tak mau kasi luit...tak mau tolong....tak mau undi....dia olang cakap cina jahat mau memerintah.....mau jatuhkan olang Melayu....haiyya incik.....kita olang Cina pun marah la......kita olang tarak itu macam..."

Terpegun saya mendengar pengaduannya itu...dan memang....ada kebenarannya....

"Ok lah....saya mau balik....kira berapa semua dan buka resit ye....saya pakai duit saya ni...nanti saya nak claim kat sekolah....."

Sambil tersenyum...penuh makna...tokeh itu bertanya lagi.....:

"Incik mau mark up harga ka?"

Saya terkejut dan kurang faham maksudnya...."Apa lu cakap ni saya tak faham?"

"Tarak incik macam ni.....Incik beli berus cat ini sama saya harga rm4,50....dalam bil kita boleh tulis rm 6.00...ini cat satu tong incik beli sama saya rm 35.00 dalam resit kita boleh naikkan jadi rm 40.00...incik ada sikit untung maaaa........nanti incik claim saja sama incik punya sekolah .... incik senang maaaaaa"

Berderau darah saya.....menggigil badan saya sambil dengan suara yang sedikit menggeletar saya pun berkata:

"Hei tokeh....you tarak tengok ka saya pakai ini topi putih (kupiah) saya tarak buat keja ini macam maaaaa.....saya cikgu sembahyang tau ka(ustaz).....apa la..."

Tokeh cina itu ketawa..melihat saya melatah dan marah......sambil berkata.....

"Ha ha ha ha incik....jangan marah maaaa...saya mau tengok saja....butul ka olang tok guru baik ka tarak baik......memang butul olang tok guru manyak baik...talak buat kerja ini macam....haha ha ..sori aaaaaa...jangan marah......"

Terkedu saya mendengar penerangannya..dan kemudian ketawa sama......

"Incik...kita tak mau gaduh....tak mau....bagi olang Melayu malah(marah)..kita mau senang cari makan untuk kita punya anak cucu.....mau hidup sama-sama olang Melayu yang baik macam tok guru...itu saja maaaaa........Incik kasi tolong doa sama tuhan Allah aaaaaa"

Insyaallah tokeh.....tuhan Allah akan tolong kita rakyat Malaysia......hidup dengan aman

Sambil melangkah keluar dari kedainya.....saya terfikir.......dan bermuhasabah.....


https://www.facebook.com/ahmadmunawirsalehuddin.salehuddin
Loading...

Tiada ulasan

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.