Kenapa Orang Gila Tidak Pernah Sakit?

                                
Pernahkah anda terpikir, mengapa orang gila selalu sehat? Apa rahsianya? Tidak pernah kita melihat sekali pun ada orang gila kerokan di pinggir jalan, makan ubat, memakai koyok, atau bahkan sakit gigi sekalipun. Jawapannya adalah KARENA MEREKA TIDAK PERNAH STRESS !!!


Orang gila tidak pernah sakit kerana mereka tidak pernah stress. Mereka tidak pernah berpikir macam-macam. Makanan apa pun mereka makan. Tidak seperti kita. Sudah ada ayam goreng, masih mencari sate kambing. Sudah ada soto , masih mencari pizza, hotdog, dan lain sebagainya. Sedangkan orang gila tidak pernah minta makanan yang macam-macam.

Makanan apapun asal namanya makanan tetap mereka makan. Bahkan nasi basi pun mereka makan. Kedua, orang gila itu selalu qona'ah. Mereka itu triman. Menerima apa pun pemberian Allah kepadanya. Tidak pernah menuntut macam-macam. Tidak seperti kita. Sudah diberi basikal, masih minta motor. Sudah punya motor, masih minta kereta.

Rumah sudah bagus, masih saja selalu merasa ada yang kurang. Akhirnya beli ini beli itu, renovasi ini renovasi itu. Ujungnya hutang sana sini untuk kebutuhan tersebut. Nah, ketika hutangnya sudah menggunung, jatuh sakitlah dia.

Orang gila itu entah punya pakaian ataupun tidak, mereka santai saja. Kalau mengantuk,  tidur saja. Mereka tidak perlukan tikar, apalagi tilam atau springbed. Ada diantara kita yang tak boleh tidur di atas tikar. Gara-garanya kerana sudah terbiasa tidur di springbed. . Orang gila jarang sakit juga adalah karena mereka selalu bahagia. Nyatanya mereka nampak selalu tersenyum. Betul kan? Orang yang selalu tersenyum pasti hatinya bahagia dan tenteram.

Everething is running well, hehe .. . Semuanya berlalu dengan baik-baik saja. Tidak pernah ada masalah. Kalaupun ada masalah, dia menganggap itu sebagai hiburan yang menyenangkan. Makanya dia senantiasa tersenyum. Nah, kalau semua ingin selalu sehat jadilah "Orang gila".

Maksudnya, hiduplah dengan qona'ah, narimo, tidak usah punya keinginan macam-macam dan selalulah tersenyum. Mudah-mudahan anda sihat selalu  dan terus tersenyum. Semoga Artikel ini Bisa membuat senyum selalu ..

Ulasan

  1. betul tu, kat pekan ada sorang ni mental. tengah hujan, panas pun jalan releks slumber.

    BalasPadam
  2. @Ikhmal Malique
    haha..mmg mereka unik kan??tapi jgn kita pulak yg jadi gila sudah

    BalasPadam
  3. Setuju sgt, mereka hidup x pyh fikir apa2 pun..

    BalasPadam
  4. betul gk kn. x pnh nmpk org gila sakit

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!