Rumah lama ini terletak di tengah sungai

Rumah yang berada tepat di tengah Sungai Drina di Serbia ini telah menarik banyak pelancong dari seluruh dunia, setelah foto rumah itu diterbitkan dalam majalah National Geographic edisi bulan Ogos tahun lalu.

Rumah kecil itu berdiri di atas sebuah batu besar, yang terletak betul-betul di tengah Sungai Drina, berhampiran bandar bajina Basta, Serbia.

Bandar ini terletak di lembah Sungai Drina di tepi timur Tara National Park. Sebagaimana dilansir amusingplanet, keindahan rumah itu berjaya diabadikan oleh seorang jurugambar Hungary, Irene Becker, pada bulan Ogos tahun lalu.

Hasil jepretannya pun langsung menjadi meme di internet. Usut punya usut, ternyata rumah unik itu telah berdiri selama lebih dari 40 tahun di tengah sungai.

                           
Rumah yang dibina pada tahun 1968 itu ternyata ditubuhkan oleh sekumpulan anak muda yang ingin mempunyai tempat untuk berjemur. Setahun kemudian, anak-anak itu mulai memasang bumbung dan dinding di atas bangunan yang mereka dirikan di atas batu besar tersebut.

Mereka menggunakan perahu dan kayak untuk mengangkut semua bahan yang diperlukan. Rumah tersebut hampir saja hancur beberapa kali ketika terjadi banjir, namun untungnya masih selamat.


Ulasan

  1. tak lama lagi hancur la.huhu.sebab air naik.susah jgak..

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!