Asalnya Mereka Adalah Perawan,Namun Tersumpah Menjadi Lelaki

Seorang gadis biasa, mungkin saja dia punya keinginan berkahwin atau menjadi seorang ibu, diminta oleh keluarganya untuk mengambil sumpah selibat atau hubungan seksual yang lain seumur hidup. Dia bukan dipaksa untuk menjadi jururawat.

Dia mengambil tanggung jawab dan kehormatan untuk melindungi rumahnya, keluarganya, dan secara sosial menjadi seorang lelaki.


 Di daerah yang sangat patriarkal dan diwarnai dengan pertentangan berdarah serta pembunuhan demi kehormatan di pengunungan Albania, ramai perempuan yang dipaksa menjadi lelaki agar dapat memainkan peranan sebagai ketua keluarga. 

Sebagai ganjaran telah mengorbankan kewanitaannya, mereka mendapat keistimewaan maskulin. Rok dan blus berganti menjadi seluar dan kemeja. Rambut panjang dipotong sangat pendek seperti lelaki. Mereka merokok, bekerja, dan berkeliling kota dengan lelaki-lelaki lain. 

Mereka juga dipanggil 'bapa saudara'. Transisi mereka diterima, dianggap biasa oleh orang-orang yang hidup bersama mereka. Mereka digelar Perawan Tersumpah dari Albania atau 'burneshas'. 

NamunKini, hanya sedikit dari 'burneshas' yang tersisa. Ini adalah Gambar-gambar wanita Albania yang asanya adalah Perawan namun "Tersumpah dari Albania atau burneshas"

                                    

                                    

                                   

                                       

    

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!