Header Ads

Tolong Jangan Sebar Berita Palsu Anggota Tentera Malaysia DiPancung

loading...
Saya telah menerima banyak gambar ngeri yang menunjukkan keadaan mayat tentera Thailand yang dibunuh. Saya sendiri tidak pasti sama ada gambar tersebut adalah genuine ataupun tidak. Bagi sesiapa yang merasakan bahawa gambar tersebut “terlalu” ngeri maka sepatutnya dia memadamkan gambar tersebut sebagaimana di penghujung tulisan ini. Saya hanya sertakan beberapa foto sahaja. Namun, bagi saya gambar tersebut boleh dilihat dan tidaklah akan menimbulkan sebarang kemudaratan.

Ini mengingatkan saya kepada suatu peristiwa kira-kira 15 tahun yang lalu ketika saya secara kebetulan berada bersama-sama para Imam seluruh Thailand di sebuah hotel di Kota Bangkok mengikuti suatu program anjuran Kementerian Dalam Negeri Thailand. Para Imam tersebut termasuk saya (walaupun saya bukan imam Thailand!) telah dilayan begitu baik, diberikan pelbagai hadiah, dibawa bersiar-siar di Kota Bangkok dengan diiringi kenderaan polis Thailand yang membunyikan siren, sehingga perjalanan kami langsung tidak terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di Bangkok.

Saya ditempatkan dalam bilik hotel bersama dengan seorang imam Thailand berusia lingkungan 40’an yang hanya tahu bercakap bahasa Siam dan Arab sahaja (nasib baik dia boleh berbahasa Arab, kalau tidak, jadi ayam dan itik lah kami dalam bilik tu). Dia mendapat pendidikan di Mesir.

Beliau menceritakan bagaimana orang-orang Islam di Thailand, berpecah sesama sendiri. Bagaimana tidak “relevance”nya perjuangan PULO (Patani United Liberation Organization) yang masih ingin berjuang dalam hutan, sehingga gagal mendapat sambutan anak-anak muda Islam Thailand. Dan sebagaimana yang kita tahu, kini, PULO sudah pupus kerana gagal memastikan strateginya diterima oleh masyarakat Islam.

Itulah juga yang berlaku kepada Kerajaan Thailand, yang gagal diterima oleh rakyat mereka sendiri walaupun mereka satu agama dan satu aqidah iaitu Buddha. Semua pemimpin yang naik serba tidak kena. Rusuhan demi rusuhan, sehinggakan politik Siam menjadi sangat tidak stabil.

Tetapi sekurang-kurangnya, pejuang-pejuang Islam di Selatan Thailand boleh menarik nafas buat seketika untuk membaca Surah Al-Nisaa’ : ayat 104 berikut:-

وَلاَ تَهِنُواْ فِي ابْتِغَاء الْقَوْمِ إِن تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللّهِ مَا لاَ يَرْجُونَ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) dalam memburu musuh (yang menceroboh) itu; kerana kalau kamu menderita sakit (luka atau mati) maka sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana

Sehinggakan seorang lelaki yang tidak dikenali, menemui saya pada suatu ketika selepas saya berkhutbah berkenaan dengan kegawatan di Bangkok, beliau menyatakan, “mungkin itu balasan Allah SWT keatas mereka yang telah menzalimi orang-orang Islam di Thailand”. Kenyataannya itu menyebabkan saya terus teringatkan bilangan yang cukup ramai di kalangan pemimpin masyarakat Islam setempat di Thailand yang “hilang” dan terus “hilang”.

                                
Anggota polis itu ditembak semasa menuju ke sebuah premis di kampung berkenaan dan mereka membalas tembakan untuk mempertahankan diri,seorang ditembak tepat dikepala manakala 3 orang lagi ditembak dengan menggunakan mesingan. Seorang lagi pada ketika itu dijadikan tembusan dan berakhir dengan kepalanya dipenggal.

Untuk perhatian ini adalah gambar palsu...berikut dibawah adalah berita yg sebenarnya

GAMBAR NGERI TENTERA THAILAND DIPANCUNG


                          

                         

                         

                          
                               Diangkat keluar dari sungai

Ya Allah, Kami berasa takut. Lindungilah kami dan selamatkan kami di dunia dan di akhirat. Amin

Sekian



Ahmad Jailani Abdul Ghani
17/04/9009
www.ustjai.wordpress.com

Loading...

6 ulasan:

  1. ohh kepala yg kena penggal rupanyer dari thailand, ingat dari lahad datu
    nice info...baru baca blog td ingat kepala polis malaysia yg kena penggal

    BalasPadam
  2. @BBlog
    internet..macam2 ada...kebaikan dan keburukan...cuma jgn percaya bulat2 apa yang dikhabarkan..

    BalasPadam
  3. tu la.. kdg2 tenet ni bkn bleh caya sgt info dia... kena pasti betul2 dulu.. deno pun tengok berita nak tahu info

    BalasPadam
  4. Sebenarnya memang berlaku kejadian sebenar anggota keselamatan kita dipancung dan dirobek isi perut cuma tidak disiarkan. Dan tidak perlu la kita susah payah nak cari gambar tu. Takziah buat keluarga anggota keselamatan kita yang terkorban, JASAMU TETAP DIKENANG. AL-FATIHAH..

    SentiasaPanas[dot]com

    BalasPadam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.