Header Ads

Pelik sungguh cara makan orang jepun !

loading...
Makan sambil berdiri dalam bahasa Jepun disebut Tachiguisi. Ini adalah konsep makanan cepat saji ala Jepun.

Dulu ketika zaman Edo, orang Jepun memilih onigiri sebagai makanan cepat saji. Ketika orang Jepun mulai bosan makan onigiri yang hanya berupa nasi kepal dengan nori (rumput laut kering), orang Jepun mulai menciptakan sushi, nasi kepal dengan lauk di atasnya.

Namun makan sushi tidak boleh sepraktis onigiri yang boleh dimakan sambil berdiri, maka diciptakanlah sebuah konsep rumah makan sushi yang pengunjungnya makan sambil berdiri.



Orang Jepun merupakan orang-orang sibuk yang selalu dikejar waktu. Inilah sebabnya, konsep restoran cepat saji seperti ini bertahan hingga sekarang. Para karyawan yang merasa lapar tapi tidak punya banyak waktu, memilih untuk makan di rumah makan sambil berdiri. Ada beberapa jenis rumah makan berdiri di Jepun, seperti foto berikut ini,


Inilah solusi bagi para karyawan yang ingin menikmati makan sushi yang lazat tetapi tidak punya banyak waktu. Salah satu restoran yang terkenal adalah Uogashi Nihon-Ichi. Sushi yang disajikan di sini, terbuat dari bahan-bahan yang segar, dan dengan waktu yang cepat dan disajikan dalam keadaan fresh. 

Koki akan membuat langsung sushi yang kita mau tanpa waktu yang lama. Harganya pun sangat terjangkau, mulai dari 75 yen hingga 150 yen per sushi. Restoran ini dapat kita temui di Shibuya Dogenzaka, Kyobashi, Akihabara, Kojimachi, Kichijoji-Minamiguchi, Asakusabashi dan Akasaka.



Ramen atau soba tachiguisi menjadi pilihan favorit para karyawan yang sedang buru-buru tapi merasa lapar. Makan ramen atau soba sambil berdiri pun sepertinya boleh menjadi pengalaman yang menarik. 

Restoran semacam ini boleh banyak kita temui di jalan-jalan menuju stesen kereta api. Harga dari ramen dan soba fastfood inipun jauh lebih murah dari harga jika kita membeli di restoran biasa, hanya 260 yen.



Ricebowl di Jepun biasanya berupa nasi dengan lauk daging sapi yang disebut gyu-don. Biasanya, menu ini disajikan dalam bentuk set yang dilengkapi dengan soup miso. Harga sajian ini tidak begitu mahal, hanya 350 yen. Hanya dalam waktu 3 menit pemesanan, kita bisa menikmati makanan lazat ini.

                                      IZAKAYA TACHIGUISI


Izakaya adalah tempat bernuansa khas Jepun yang menyediakan minuman beralkohol berikut hidangan sederhana untuk teman minum-minum.

 Berbeza dari rumah makan, menu utama di izakaya adalah minuman beralkohol sedangkan makanan hanya sebagai sampingan. Izakaya berbeda dari bar atau pub yang bernuansa khas Barat dan menjual minuman keras khas Barat. 

Minuman keras yang dijual di izakaya umumnya seperti bir, sake, atau chūhai. Hidangan yang disediakan di izakaya juga lebih bervariasi dibandingkan hidangan di bar atau pub. 

Saking sibuknya orang Jepun bahkan konsep tempat santai seperti ini pun dibuat sambil berdiri.






Loading...

3 ulasan:

  1. Orang Jepun memang pentingkan masa dan pantas dalam apa sahaja perkara. Sikap yg perlu dicontohi utk berjaya. TAPI makan berdiri ni JANGAN pula di contohi, Sebagai umat Islam, kita ada adap utk makan iaitu mesti duduk.

    BalasPadam
  2. @Bin Muhammad
    sangat tidak sopan...
    saya selalu bising2 bila nampak budak2 asrama kt tempat saya kije makan sambil berdiri,macam seorang ibu marahkan anak2nya...

    biasalah ada yg dgr,ada juga yg menjawab...

    budak2 skrng mmg tak sama mcm kita dulu2,
    kita dulu..mak jeling jer,dah kecut perut

    BalasPadam
  3. @Hayati Harun Jgn putus asa, biarpun budak2 tu xsuka tapi kewajipan kita membetulkan yg xbetul. InsyaAllah...

    p/s :Slmt bercuti panjang...

    BalasPadam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.