Istana mewah Dipuncak Batu.Lihat!!

Istana mewah Dipuncak Batu.Lihat!!

Loading...

Salah satu negara di Semenanjung Arab, mempunyai istana yang nyentrik. Tepatnya di Sana'a, 15 kilometer dari ibu negara Yaman. Istana ini bertengger megah, tepat di puncak batu berukuran besar, yakni batu lembah atau sering disebut batu wadi.

Dari jauh, bangunan yang mempunyai banyak tingkap ini tampak seperti menyembul dari batu-batu. Entah dari mana idea pembuatan reka bentuknya. Tapi, yang jelas bangunan ini menjadi semakin sering dicari para pelancong, dan bahkan menjadi ikon Yaman. Setiap aksen bangunan mencerminkan seni bina Yaman yang sangat kental.



Istana bernama Dar al-Hajar ini dibina pada 1930 sebagai kediaman raja Yaman saat musim panas tiba. Namun, bangunan lima tingkat ini hanya digunakan selama 18 tahun, sebelum sang pemimpin, Yahya Muhammad Hamiddin, terbunuh. Bangunan ini kemudian dialihfungsikan sebagai muzium yang terbuka untuk umum.


Untuk boleh melayari bangunan berwarna coklat ini, anda hanya membeli tiket masuk. Setiap lantainya akan dihubungkan dengan tangga ukiran bersaiz besar dan kecil. Anda akan mendapati banyak bilik dengan detail unik. Seperti pada bilik tidur raja, dapur, ruang simpanan, ruang pertemuan para raja, dan kerabat.

Tempat yang paling menarik tentu saja bahagian puncaknya, kerana anda boleh menikmati keindahan lanskap Yaman dari ketinggian. (Art)


Catat Ulasan

0 Ulasan