Benarkah Terapi Keranda Wujud DiChina?

Di Shenyang, China, terdapat satu terapi yang dipanggil terapi keranda untuk mengubati masalah hidup yang dialami atau pun tekanan yang tidak mampu ditanggung.

Sekiranya masyarakat China ingin merasi bagaimana kehidupan selepas mati atau pun mahu merasa bagaimana kehilangan seseorang itu, dia akan menggunakan terapi keranda sebagai mengatasi perasaan itu.



Terapi keranda itu dilakukan dalam sebuah bilik kecil yang hanya berukuran 10 meter sahaja.

Tidak ada apa-apa perkakas lain selain hanya keranda sahaja di dalam bilik itu.

Klinik terapi keranda itu dibuka sejak tahun 2009 lagi dan dikenakan bayaran sebanyak 2,000 Yuan kepada pesakit.

Sewaktu terapi itu dijalankan, pesakit akan diminta baring ke dalam keranda dan akan ditutup dengan kain.

Kemudian, keranda itu ditutup supaya pesakit terbaring seperti orang mati.

Saudara-mara pesakit yang hadir untuk menemaninya akan membaca surat atau pun kata-kata terakhir kepada ‘si mati’ sebagai hubungan terakhir dengan si mati sebelum dikebumikan.

Malah, ‘si mati’ juga akan diminta untuk menulis surat luahan hati yang dirasai supaya ahli keluarga mengerti perasaannya yang terpaksa meninggalkan orang tersayang.

Ada pesakit-pesakit yang mendapatkan khidmat terapi itu merasa sedih dan sebak sewaktu mendengar surat kepadanya dibacakan.

Apabila mereka berasa sedih, mereka sudah mulai sedar pentingnya untuk menghargai hidup dan akan lebih menyayangi ahli keluarga yang ada.




haish..macam-macam...tak takut ke??



Ulasan

  1. china memang mcm2 rawatan yg diorang cuba..walaupun xmasuk akal...

    BalasPadam
  2. @Fendy
    haha..yg x masuk tu kadang2 melucukan...lawak betul

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!

Wahai Lelaki Bernama Suami...Bacalah!!