Header Ads

Aku terima nikahnya...Ini Maksud Disebaliknya

loading...

'Aku terima nikahnya...'"Aku terima nikahnya si dia binti ayah si dia dgn mas kahwin RM..."

Bunyi mcm senang? Nah ni makna tersiratnya..

Aku tanggung dosa2 si dia dr ibubapanya,apa saja dosa yg si dia
buat,dari dedah auratnya sehingga tinggal solatnya,aku tanggung &
bkn lg ibubapa si dia..Dan aku tanggung smua dosa bakal anak2 ku,jika gagal maka aku fasik,dayus & aku rela msk neraka & malaikat Zabaniyah melibas bdnku sehingga pecah..

hebatkan? Jangan ingat nak pikul tanggungjawab sebagai suami nie
senang, jangan fikir dirikan 'masjid' ini satu perkara yang mudah. Lafaz bukan setakat di bibir sahaja. Habis majlis, selesai malam pertama, maka jadi suami isteri lah korang. 


Kehidupan alam rumahtangga nie ada masa tak seindah yang kita sangka, ada pasang surut, ada onak dan duri. Agama tu penting, takde agama, pegangan agama tak kuat, goyahlah rumahtangga. Suami umpama akar pokok, selagi dibaja dengan baik, maka akan 'hidup' lah pokok itu dengan subur dan terhasillah buah atau bunga yang molek. 

Sekiranya tak, maka hancurlah semuanya.Tepuk dada tanya selera.. Jangan sekadar siapkan duit berpuluh ribu untuk kahwin, untuk hantaran tapi 'bahu' yang bakal memikul tanggungjawab masih lagi tidak sempurna..

Renung-renungkanlah....


Loading...

8 ulasan:

  1. gulp!! xsemudah yg didgri..
    papepun dada kena penuh dgn ilmu agama dlu..

    BalasPadam
  2. hukum bukan boleh dibuat main...

    BalasPadam
  3. Leeza tgk kat tv org nikah, rasa sebak. Napa erk?? Mcm mana lah turn leeza.

    BalasPadam
  4. Betul tu ..jgn igt berkahwin untuk nafsu semata mata...sebelum berkahwin..fikir dulu apakah kita bersedia...berkahwin bukan untuk sehari dua..jika diizinkan tuhan sampai akhir hayat....pepun..sy xmenyesal berkahwin diusia muda...

    BalasPadam
  5. @Leeza dayasari [santai leeza]
    mmg rasa sebak,kalau area Johor,lepas akad nikah ada akad utk ibu serah anak..yg tu paling sedih...semua yg hadir nanges...

    BalasPadam
  6. @deno
    bukan senang pikul tanggugjawab sbg suami...

    BalasPadam
  7. @Aslvie Adam
    untungnya kahwin muda,dpt cegah segala maksiat..asalkan setiap pasangan tahu tanggungjwb masing2..

    BalasPadam

jerit kat sini

Dikuasakan oleh Blogger.