Batu sungai VS batu nisan

Batu sungai VS batu nisan

Loading...
SEKINCHAN: Batu sungai yang digunakan secara meluas pada zaman dulu sebagai batu nisan masih mempunyai tempat di hati masyarakat terutama bagi menyempurnakan niat si mati.
Ini berikutan penggunaan batu sungai sebagai batu nisan amat digalakkan dalam Islam kerana ia bersifat ‘hidup’ dan semula jadi berbanding batu nisan diperbuat daripada simen atau marmar.

Pengusaha batu nisan Nisan World, Mohd Azahar Sadan, 45, berkata, permintaan berkenaan kebanyakannya diluahkan individu berusia 40 tahun ke atas dari seluruh negara yang masih mencari-cari batu sungai untuk dijadikan batu nisan.
“Kebanyakan golongan dewasa lebih menggemari batu sungai sebagai batu nisan atas faktor ia terbentuk secara semula jadi, cantik, tahan lama dan lasak.

“Meskipun kemunculan batu nisan moden seperti granit, marmar dan tarazo, batu sungai masih menerima permintaan. Secara puratanya, saya menerima tempahan kira-kira 15 pasang bagi tempoh sebulan.

“Buat masa sekarang, batu sungai semakin sukar diperoleh dan membuatkan bilangannya semakin berkurangan. Namun, harganya masih lagi pada tahap lama, iaitu lingkungan RM200 hingga RM350 sepasang mengikut saiz tertentu,” katanya ketika ditemui di premis perniagaannya, dekat sini, baru-baru ini.
Batu sungai berwarna coklat kemerahan mempunyai ciri fizikal berbeza sama ada berbentuk bulat, lonjong mahupun leper dan memiliki berat sekurang-kurangnya 15 kilogram setiap satu.

Berbeza dengan batu nisan jenis lain, batu sungai akan ditebuk bertujuan melekatkan jubin maklumat si mati seperti nama (dalam tulisan rumi dan jawi) dan tarikh kematian.




opss...ni bukan batu sungai yer..ni adalah bantal yg direka menyerupai batu sungai...


                                 Inilah dia batu nisan hidup,Tinggi menyamai tinggi org dewasa.

GUA MUSANG – Penduduk Kampung Batu Melintang dekat sini terkejut kerana batu-batu nisan di sebuah kubur lama di kampung itu didakwa hidup apabila saiznya semakin membesar dan meninggi.

Kubur tersebut yang dikatakan wujud sejak 200 tahun lalu, menyemadikan penduduk tempatan pada zaman dahulu.

Kini ia sudah tidak digunakan lagi setelah perkuburan baharu disediakan di Kampung Kuala Sungai tiga tahun lalu.

Sejak penggunaan tanah perkuburan beralih ke kubur baharu, kubur lama yang menempatkan hampir 150 jenazah penduduk beragama Islam itu kini terbiar dan dipenuhi pokok-pokok hutan.

Sebelum ini, menurut penduduk, batu- batu nisan itu memang telah dilihat membesar, namun tidak pernah dilapor- kan media.

Batu-batu nisan di kawasan perkuburan itu memang besar dan tinggi sehingga ada yang hampir menyamai tinggi orang dewasa.



Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Owh.. Baru je tau tentang ni.. Tinggi btl ye batu tu

    BalasPadam
  2. @baby comel
    akak pun pernah dgr batu hidup ni,pernah juga mengalaminya suatu waktu dulu...mmg menyeramkan..seolah2 ada benda lain yg hadir dlm umah tinggal ngan kita,
    dulu hobi akak mmg kumpul batu sungai...sejak peristiwa seram yg berlaku tu,hobi tu dah lama akak tinggalkan

    BalasPadam

jerit kat sini