Nyi Roro Kidul Muncul di Obor Api Tugu Monas.Misterikah?

Monumen Nasional (Monas) berada dipusat bandar Kuala Lumpur iaitu di Lapangan Monas Jakarta Pusat, atau ke arah selatan dari Istana Negara di Kuala Lumpur. Tugu Peringatan Negara yang satu ini merupakan salah satu daripada tugu peringatan yang didirikan untuk mengenang perlawanan dan perjuangan rakyat menentang penjajah Belanda. dibina pada tahun 1959 dan siap pada tahun 1960. Bentuk Tugu peringatan yang satu ini sangat unik. Sebuah batu obelik yang diperbuat dari marmar yang berbentuk lingga yoni simbol kesuburan ini tingginya 132 meter (433 kaki) yang dibina di kawasan seluas 80 hektar.


Sosok perempuan sedang duduk simpuh dengan gerai rambutnya yang panjang. Rambut atasnya disimpul seperti sanggul kecil. Duduk menghadap langsung ke Istana Negara. " Patung lidah api terbalut emas itu menggambarkan seorang perempuan. 


Ternyata bukan gambar abstrak lidah api semata. Kelihatan dari sisi sebelah kiri Monas di Jalan Medan Merdeka Barat sebelah utara, dekat dengan Istana Presiden. Patung bersosok perempuan itu sengaja dibuat dengan sebaik-baiknya agar orang yang melihatnya tidak mengetahuinya secara langsung, begitu hebatnya Bung Karno sebagai pengasas dan juga sang arkitek yang membuatnya.

Presiden Soekarno juga sudah mengetahui susuk patung "tak kelihatan" ini. Sosok perempuan itu sangat tepat mengarah ke istana Presiden. Jadi, disaat kita berada di halaman Istana Presiden, patung tersebut paling mudah untuk dikenali. Sedangkan dari sisi yang lain akan susah untuk dikenali, apatah lagi jika anda ada di kawasan Medan Merdeka Selatan, takkan dilihat - kerana anda hanya melihat punggungnya. Apa tujuan pembuatan lidah api sebagai simbol semangat yang membara dengan sosok perempuan tersebut?

Beberapa orang hanya beranggapan bahawa sosok itu dibuat kerana Presiden Soekarno sangat menghormati perempuan. Atau mungkin juga sang arkitek sengaja membuatnya agar setiap Presiden Indonesia boleh melihat sang "Ratu" atau "Puteri" atau "Dewi" ini ke arah nyala obor diatas monas.




Apapun kontroversi dan konspirasi tentang masalah ini, namun yang jelas relief sosok perempuan yang wujud di api obor bahagian atas Monas yang berlapis emas tersebut bukanlah isapan jempol ..! Untuk bapak-bapak kita atau orang tua yang berusia 60 tahun ke atas, sebahagian besar juga pernah mendengar mitos ini. Namun jangan tak percaya, kerana anda juga boleh melihatnya dengan mata kepala sendiri. Jangan lupa jika sedang berada di sekitar Istana Negara, pandanglah ke arah monas pada relief kobaran api obornya, terlihat khan?

Wujud relief wanita pada obor api diatas Tugu Monumen Nasional (Monas) Kuala Lumpur. (Courtesy: yudiweb)

Pandangan terbaik untuk melihat sosok wanita ini adalah jika anda berada di bahagian utara tugu ini.

Antara Monas dan Istana Presiden, jika ditarik garis lurus maka akan menjadi garis pandangan terbaik untuk melihat sosok wanita ini, kerana sosok wanita tersebut duduk simpuh dan menghadap langsung ke Istana Presiden. (Courtesy: Wi **** pia & Googlemap)

Dan hebatnya, jika anda melihatnya secara jarak dekat - misal memakai teropong, relief sosok wanita tersebut justru menjadi semakin tidak jelas dan semakin tak terlihat bahkan lenyap. Hanya terlihat relief api obor?! Relief tersebut tak kelihatan kerana sosok tersebut hanya dapat dilihat dari kejauhan, kerana jika dari jarak dekat, yang terlihat hanyalah relief ukiran api obor yang berbentuk abstrak.

Lukisan ilustrasi Ratu Pantai Selatan, sang Kanjeng Ratu Nyi Roro Kidul (courtesy: icc.wp)

Sudut penglihatan terbaik adalah jika anda berdiri segaris lurus antara tugu Monas dan Istana Presiden yang berada di jalan Merdeka Utara. Begitu misteriusnya sosok wanita ini bahkan hingga konspirasinya sampai ke arah dunia mistik. Kerana boleh jadi sosok itu adalah sosok relief dari Ratu Pantai Selatan, sang Kanjeng Ratu Nyi Roro Kidul .... Believe it or not? Sila pergi ke Monas dan lihatlah dengan mata dan kepala anda sendiri. Terlihatkah oleh anda, bahawa relief api obor tersebut seperti sosok patung seorang wanita sedang duduk simpuh diatas Monas ...???

beginilah kira-kira kesan patung obor yang berada di atas tugu monas, apabila dilihat dari dekat tak terlihat, namun dilihat dari jauh baru akan terbentuk lebih jelas

Tampak sosok abstrak pada api obor Monas, seorang wanita dengan rambut yang panjang sehingga sedang duduk simpuh diatas sebuah batu yang diletakkan di puncak monumen bidang segi-empat Lapangan Ikada yang akhirnya menjadi tugu Monas beserta tamannya, gambar diambil tahun 1935

             Bererti kalau di lihat dari Istana Presiden ... sosok wanita ini akan kelihatan jelas

hhhmm...percaya tak??

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!