Inilah Perkawinan Paling Bengong

Inilah Perkawinan Paling Bengong

Loading...
Dengan diberkati oleh Guru Buddha, Shih Chao-Hwei, pasangan wanita bernama Yu Ya-ting dan Huang Mei-yu rasmi menjadi pasangan lesbian pertama yang berkahwin secara rasmi dalam sebuah upacara Budha di hadapan 100 tamu undangan pada 11 Ogos 2012 yang lalu.

Perkahwinan ini berlangsung di sebuah biara Budha di Guanyin Township, Taoyuan county. Meskipun perkahwinan ini dihadiri oleh ramai tetamu undangan, tatapi kedua orang tua pasangan ini menolak untuk hadir di acara kontroversial ini. Ketidakhadiran orang tua pasangan ini mengingatkan mereka bahwa pernikahan sesama jenis ini tidak begitu diterima secara luas oleh kebanyakan masyarakat.






"Orang tua saya sudah tahu orientasi seksual saya selama bertahun-tahun, namun pada awalnya, mereka tidak  menerimanya," kata Huang kepada media sebelum acara proses perkahwinan berlangsung. "Orang tua kami awalnya setuju untuk datang ke pernikahan kami, tetapi mereka merasa tidak sedia untuk menghadapi media, sehingga mereka memutuskan untuk tidak datang," kata Huang

Walaupun pernikahan mereka direstui oleh SEOrang guru Budha, tetapi pernikahan mereka ini tidak diakui secara  hukum kenegaraan setempat. Pasangan ini telah menulis sebuah surat terbuka kepada Presiden Ma Ying-jeou dan mendesak pemerintah untuk mengakui pernikahan sesama jenis sesegera mungkin.










Bengong sungguh diorang...tak takut malapetaka yang bakal menimpa ke?


Catat Ulasan

5 Ulasan

jerit kat sini