**** Mamak Jadi Rebutan Wanita.Tolong Sopan Sikit!!

Ramai wanita sekarang berebut untuk mendapatkan '**** mamak'.(wah!!tajuknya baca pun dah seram...)

**** mamak yang dimaksudkan ni bukanlah spt yang anda pikir (kpd kaum lelaki.....tolong pikir sopan sket ok??...),

Untuk pengetahuan ianya adalah sejenis tumbuhan/buah yang dinamakan '**** mamak' atau nama saintifiknya 'samanea saman'.
Buah **** mamak ini dikatakan mampu menyembuhkan pelbagai penyakit termasuklah darah tinggi dan kencing manis. Namanya mungkin sangat kurang sopan jika disebutkan namun khasiatnya amatlah bernilai.

Hai, buah punya khasiat, mamak dapat nama.
Apa punya nasib daaa...


Orang Perlis memanggil buah ini sebagai BUAH **** MAMAK . 

Anda pernah makan buah ini ? Buah ni masa mudanya hijau, bila masak berwarna hitam.Kalau nak makan dipecahkan kulitnya, isinya kehitam-hitaman,berlapis2 macam asam keping,rasanya pahit2 manis

.Kata orang tua2 bijinya boleh dibuat ubat kencing manis. orang sekarang dah tak reti makan buah **** mamak walaupun mari dari kampung. 

kehadiran bunga **** mamak dari pokok yang sama menandakan buahnya sudah sedia untuk dipetik.

                                                Ia dikatakan berasal dari Kepulauan India .

 Di Malaysia , ia membiak liar di pinggir hutan dan jalan. Ketinggian pokoknya boleh mencapai sehingga 50 meter. Ia dikategorikan sebagai buah-buahan bermusim iaitu di antara bulan Ogos hingga Oktober. Pokoknya boleh ditanam dengan menggunakan biji benih dan keratan batang. Kebiasaannya isi buah ini dimakan mentah dan bijinya direbus untuk dijadikan penawar kepada penyakit kencing manis.
                                                               Inilah buahnya:

Buah ni memang hitam, keras, panjang, kalau jatuh kat tanah yang lembut biasanya ia akan terpacak. Mungkinlah dek sebab 'doctrine signature' sebegini yang menyebabkan ia di kenali sebagai panggilan yang tak senonoh tu?

 Dikatakan biji nya diproses untuk dapatkan minyak, dan digunakan untuk mengurut.....

 supaya.......(fill in the blanks)....er..malu nak tulis la..
 Hurrrmm......Kiranya ianya memang herba untuk lelaki jugak la"...

Yang ni pulak buah yang dah rosak...kira x leh guna daa...

Hhhhhmmmm.....kenapa lah ianya tak dipanggil dengan nama yang lebih sopan ,
yang kalau nak sebut pun tak was-was....
Haisshh.....


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!