KISAH HANTU PHRA MAE NAK KANONG



Biasanya, setiap pasangan berjanji untuk setia sampai mati. , tapi wanita dari Thailand yang bernama Nak ini setia bahkan setelah dia meninggal dunia.


Nang Nak  adalah isteri dari seorang prajurit bernama Mak. Mereka tinggal berbahagia di desa Phra Kanong, Thailand. Suatu hari ketika istrinya sedang hamil, Mak mendapat panggilan tugas untuk berperang. Makanya, Mak pun terpaksa meninggalkan istrinya.

Waktu dalam proses melahirkan, Nak meninggal dunia bersama bayinya. Tentu saja, Mak belum mengetahui ini. Karena kesetiaannya, ketika Mak pulang dari tugas berperang, dia disambut oleh hantu isteri dan anaknya.

 Meskipun beberapa tetangga sudah berusaha memberitahunya, Mak tidak percaya bahawa isteri dan anaknya sudah meninggal. Hingga pada suatu hari, Mak melihat istrinya memanjangkan tangannya untuk mengambil jeruk limau waktu memasak.
sebuah tokong didirikan untuk memperingati Mae Nak

Mak pun mencuba untk lari pada malam hari dan bersembunyi di kuil. Hantu Nak mengejarnya tapi tidak dapat masuk ke dalam kuil. Akhirnya, hantu Nak yang marah dan menghantui desa itu dan penduduknya hingga seorang biksu berhasil menguncinya dalam sebuah kendi.

Sayangnya, kendi itu ditemukan oleh sepasang suami istri tua di sungai. Kerana tidak tahu, mereka pun membuka kendi dan melepaskan hantu Nang Nak. Sampai sekarang, hantu Nak pun dipercayai masih menghantui wilayah itu.
Nampak baju2 kat belakang tu?itu adalah hasil korban dari orang ramai khas buat Mae Nak

Cerita tentang hantu Nang Nak adalah salah satu cerita hantu paling terkenal dari Thailand.

sumber-http://www.thaiworldview.com/bouddha/maenak.htm

Ulasan

  1. dya pernah tgk citer nang nak tu..ingtkan filem je rupanya kisah benar..

    BalasPadam
  2. kalo x silap ini citer lagenda..tapi citer ni mmg seram..tak sabar nak tunggu versi terbaru

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Ketika Bini hamil... Suami Pulak Curang