Lompat Parti?Aku Tak Kisahh,Lompat Anak?Aku Kisah....



El Colacho, Upacara Lompat Bayi

Sejak tahun 1620, upacara ‘El Colacho’ yang menjadi simbolik di Castrillo de Murcia, Sepanyol masih lagi diamalkan hingga ke hari ini.

‘El Colacho’ merupakan upacara penganut Corpus Christi (mazhab dalam agama Krsitian) yang dilakukan bagi menyucikan bayi-bayi dari roh jahat sekaligus membawa mereka ke arah hidup yang lebih baik.

Upacara itu dilakukan oleh seorang lelaki yang berpakaian serba kuning yang dianggap mewakili syaitan ataupun roh jahat.

Lelaki itu akan melompat melintasi bayi-bayi yang dibaringkan di atas tilam dengan bertujuan untuk mengambil segala roh-roh jahat yang ada bayi tersebut.

Dalam erti kata lain, lelaki jahat itu umpama magnet yang menarik besi ke arahnya. Bila lelaki itu melompat, roh jahat akan melekat dengan lelaki berkenaan.

Upacara yang merupakan sebahagian dari perayaan penganut Corpus Christi itu akan berlangsung selama beberapa hari.

Walaupun ia bermula seawal abad ke-16, upacara itu masih lagi diamalkan hingga ke hari ini.












Bayangkan kalaulah terjatuh atas baby tu.....


mynewshub

Ulasan

  1. Entah apa2 je.Lompatlah lembu ke ayam ke itik ke?

    BalasPadam
  2. Eee...
    nak melangkah bayi pun tak sanggup,
    apatah lagi nak melompat bayi....
    Pelik....

    BalasPadam
  3. @Scarlett O'Hara
    lompat ayam,lembu,itik tak mencabar kot bagi diorang

    BalasPadam

Catat Ulasan

jerit kat sini

Catatan popular daripada blog ini

Suami Isteri...Kena Baca Ni..(Sorry..ada unsur2 18sx sikit...sikit jer tau...)

Bila Bersalin,Kena B***l Juga Ke?

Misteri Apa Yang Ada DiBukit Hantu?Lihat!!