Musim Dingin Jadi Ulat, Musim Panas Jadi Rumput

Musim Dingin Jadi Ulat, Musim Panas Jadi Rumput

Loading...

Adakah anda pernah melihat ulat, rumput  juga bukan benda yang asing lagi dalam kehidupan kita. Tapi bagaimana dengan rumput ulat, pernahkah anda membayangkan bagaimana bentuknya?

   Tapi itulah nama tumbuhan unik dan menakjubkan yang saat ini hanya bisa hidup di dataran tinggi Qingzhang (is located 3500 meter di atas permukaan laut) Cina ini. Ajaibnya, rumput ulat yang mempunyai nama latin Cordyceps ini merupakan kombinasi ulat dan rumput.

    Selama musim dingin, cordyceps hidup di dalam tanah seperti ulat, sedangkan di musim panas dia akan keluar dari tanah dan tumbuh menjadi tanaman kecil. Subhanallah!!

     Hal Unik lain adalah cara mendapatkan tumbuhan aneh ini, si pencabut rumput dipercayai tidak akan dapat melihatnya dengan posisi membongkok atau berdiri. Mereka harus merangkak dan merayap perlahan-lahan agar boleh melihat dan mencabutnya. Kerana khasiatnya yang dipercayai boleh mengubati berbagai macam penyakit, seperti buah pinggang, ejakulasi awal dan bahkan kanser, tanaman ini sekarang banyak diburu dan konon menjadi ubat herba termahal di dunia


Catat Ulasan

0 Ulasan